7.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

7. listopada 1913. počela s radom tekuća traka za sklapanje Forda T

Tekuću traku za sklapanje automobila ipak će 1901. patentirati Ransom Eli Olds , a usavršiti Henry Ford, kojeg zato i danas mnogi pogrešno smatraju njenim izumiteljem...

Potraga za što efikasnijim i bržim načinima proizvodnje stara je koliko i ljudsko društvo. Različita rješenja organizacije rada bila su poznata kroz povijest, a neka su davala zapanjujuće rezultate. 

Na vrhuncu moći Mletačke republike najveće je ondašnje brodogradilište moglo isporučivati po jedan kompletan brod gotovo svakog dana. No, najveći utjecaj na u SAD-u brzo razvijajuću automobilsku industriju imat će čikaške klaonice s kraja 19. stoljeća. 

Sustav za trančiranja mesa bio iznimno razvijen, a svaki je radnik vršio samo jednu operaciju, dok su komadi mesa putovali od jednog do drugog na pokretnoj traci. 

Tekuću traku za sklapanje automobila ipak će 1901. patentirati Ransom Eli Olds, a usavršiti te prije točno 106 godina u pogon pustiti Henry Ford, kojeg zato i danas mnogi pogrešno smatraju njenim izumiteljem.

Kada je Ford Model T krenuo u serijsku proizvodnju 1908. koštao je 850 dolara, a na kraju proizvodnje cijena jednog primjerka past će na manje od 300 dolara. 

Paralelno s tim Ford je revolucionarno skratio radno vrijeme i povećao plaće svojim radnicima, time proširivši bazu potencijalnih kupaca svojih automobila. 

Najdrastičnije su se promjene desile 1913. i 1914., kad su prvo postavljene tekuće trake u nekim segmentima proizvodnje, da bi na današnji dan 1913. bile objedinjene. 

Vrijeme potrebno za proizvodnju automobila trenutačno je s dvanaest i pol skraćeno na šest sati, a u narednih godinu dana daljnjim unapređenjima to je spušteno na samo 93 minute. 

Nekoliko godina kasnije, čitav će sustav biti toliko razvijen i golem da bi po jedan primjerak Forda T silazio s tekuće trake svake 24 sekunde.








Gulf

Tembo