7.6.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

7. listopada 1911. rođen Brooks Stevens, poznati dizajner, otac retro dizajna

Osmislio je strategiju motiviranja kupaca da požele i zamijene neki proizvod drugim, novijim, boljim i ljepšim, najznačajniji njegov automobilski uradak je prekrasni Studebaker Gran Turismo Hawk iz 1962.

Sedmi lipnja datum je koji pamtimo po nekoliko tragičnih automobilskih nesreća, od dekapitacije Jean Harlow do pogibije Dražena Petrovića, no nećemo načimati te tužne priče. 

Umjesto toga prisjećamo se jednog osebujnog američkog dizajnera, koji je baš poput kolege Raymonda Loewyja značajan po tome što je doveo profesiju industrijskog dizajnera na naslovnice i u svijest običnog čovjeka. 

Zanimljivo je da su u SAD-a, za razliku od Europe, preferirali svestranost, pa su se i Loewy i Stevens bavili koječime, a ne samo automobilima. 

Stevens je zapravo najveći trag ostavio na području kućanskih i kuhinjskih potrepština, a automobilima se počeo baviti relativno kasno. 

Stevensa se često smatra i ocem teorije o tjeranju kupaca da požele i zamijene neki proizvod drugim, novijim, boljim i ljepšim, prije no što je to uistinu potrebno, jednom od ključnih postavki suvremenog konzumerističkog društva.

Na području automobila najznačajniji je njegov uradak svakako prekrasni Studebaker Gran Turismo Hawk iz 1962., s vrlo malim budžetom udahnut novi život klasičnim Loewyjevim linijama iz 1953. u jednoj od najboljih prilagodbi nekog dizajnerskog klasika novom vremenu, posve novim dizajnerskim kvalitetama i jeziku. 

Doduše, pritom je kopirao Mercedes-Benzovu masku hladnjaka, no činjenica je da je Studebaker tada bio i američki distributer te njemačke tvrtke, pa je sve ostalo unutar porodice. 

Potpuno je suprotnim putem, međutim, krenuo u vlastitom projektu zvanom Excalibur, retro automobilom napravljenim po uzoru na, ne biste vjerovali, Mercedese iz 1930-ih. 

Proizvod njegove obiteljske tvrtke, Excalibur je najuspješniji i najdugovječniji među retro automobilima te dans svojevrstan klasik sam po sebi. 

Pionirski pothvat na području oživljavanja starog stila bez izravnog repliciranja oblika, ovo je projekt po kojem će Stevens ostati najtemeljitije upamćen u automobilističkom svijetu, iako ga i fanovi najpoznatijeg vojnog vozila ikada pamte po smionom Jeepsteru.

Umro je 4. siječnja 1995.







Mazda


Gulf

Tembo