15.3.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Dogodilo se na današnji dan - 15.3.

1906. - Službeno registrirana već vrlo aktivna tvrtka Rolls-Royce Limited

Neki su pioniri automobila bili motivirani mijenjanjem svijeta, većina željom za zaradom, a Charles Stewart Rolls i Frederick Henry Royce udružili su se s jedinstvenom nakanom: naumili su proizvesti najbolji automobil na svijetu. Kompromisa nije moglo ni smjelo biti, uporabljeni su najbolji materijali i tehnike izrade, a mehanička osnova bila je toliko kvalitetna da je najpoznatiji rani model Silver Ghost po tadašnjim cestama 1907. bez ikakvog kvara prevalio put od Londona do Glasgowa - 27 puta zaredom! Model, kojeg je dodatno proslavio Lawrence od Arabije, prihvaćen je kao nedvojbeni vrhunac svijeta automobila, a taj je status tvrtka uspjela održati i s nasljednicima. Kraljevi, milijunaši, filmske zvijezde, političari... svi su oni ispisali povijest tvrtke, no najlojalniju je klijentelu Rolls-Royce oduvijek imao na poprilično neočekivanoj lokaciji: u trećem svijetu. Možda zbog najmanje srama spram javnog pokazivanja razmjera svog imetka, u doba kolonijalnog carstva indijski su maharadže masovno kupovali proizvode s maskom u obliku grčkog hrama. Kasnije su, dekolonijalizacijom, njihovu ulogu preuzeli novopečeni diktatori, bogati vođe siromašnih zemalja, a tijekom zadnje četvrtine dvadesetog stoljeća petrodolari su preuzeli primat. Bliski Istok, arapske naftonosne zemlje danas su (uz Kinu i Rusiju, iako ondašnji bogatuni vjerojatno ni ne znaju da je još Lenjin imao devet Silver Ghostova, a Brežnjev razbio poklonjeni Silver Shadow), glavno ciljano tržište Rolls-Roycea.

U razvijenom svijetu, Rolls-Royce je doživio drukčiju, tužniju transformaciju. Od automobila za one koji si žele i mogu priuštiti samo najbolje stvari u životu prerastao je u simbol dekadencije. Baš poput Bregovićevog orkestra, postao je to automobil za vjenčanja i sprovode, a  na svakog connoisseura među kupcima dolazila su po dva do tri vlasnika kockarnica i sumnjiva tipa. U prošlosti je tvrtka nastojala na to reagirati predstavljajući elegantne, a ipak donekle diskretne modele poput predivnog Silver Shadowa. Svakako, dio imagea nastao je na ljudima poput armenskog naftnog magnata i playboya u svakom smislu te riječi, Nubara Gulbenkiana, čiji su unikatni Rolls-Roycei bili dekadentno pretjerani poput samog vlasnika, a vozač mu se zvao Wooster, no sama je tvrtka uvijek preferirala image konzervativne kvalitete, kojim su nudili samo najbolje, ali bez stilskih ekstravagancija. Početkom sedamdesetih tvrtka je nacionalizirana, prava na automobilski dio ustupljena su prvo Vickersu, a kada je prodaja pala na niske grane, devedesetih, pojavila su se dva interesenta za preuzimanje licence, oba njemačka. Rolls-Royce se nalazio u toliko mizernom stanju da je novi vlasnik, Volkswagen, odlučio prepustiti taj brand BMW-u, a sebi zadržati 'perspektivniji' Bentley, sestrinsku tvrtku koja je tada prodavala dvostruko više automobila. I danas prodaje više, ali Rolls-Royce ostvaruje najbolje prodajne rezultate u povijesti tvrtke, dijelom zbog rastuće potražnje u Kini, ali i zbog popularnosti među američkim rap glazbenicima.