27.2.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

27. veljače 1911. prvi elektropokretač eksperimentalno instaliran u Cadillac

Smrt industrijalca Byrona Cartera, 1908. pri paljenju Cadillaca, nagnala je čelnike te marke da počnu tražiti sigurnije rješenje za pokretanje motora, njihov je prvi elektropokretač bio preglomazan, pa je u pomoć pozvan ugledni izumitelj Charles F. Kettering...

Charles Franklin Kettering (1876. - 1958.) jedan je od najvećih izumitelja u povijesti automobilske industrije, a najpoznatiji je po elektropokretaču, kojeg je 27. veljače 1911. eksperimentalno ugradio u Cadillac. 

Dotada uobičajena 'kurbla', koja je prethodno lomila ruke, šake i čeljusti, a nekad i znala usmrtiti vozače, zamijenjena je uključivim elektromotorom. 

Charles F. Kettering još 1909. osnovao je poznatu tvrtku Delco (Dayton Engineering Laboratories Company), a razvio je i prvi sustav učinkovitih elektroničkih svjetala, sustav za paljenje, brzosušeći lak, goriva otporna na detonantna izgaranje... 

Izmislio je i prvu električnu registarsku blagajnu. Bio je jedan od najsvestranijih izumitelja svoga doba.


Među nebrojenim poteškoćama na koje su nailazili pioniri automobilizma jedan od najvećih bilo ručno pokretanje motora, naporno, nespretno i opasno. 
Cadillac je 1912. prvi riješio problem. 

Smrt industrijalca Byrona Cartera, 1908. pri paljenju Cadillaca 'kurblom', koji je dami, posred mosta Belle Isle blizu Detroita, manirom kavalira uskočio pomoći upaliti motor automobila, nagnala je čelnike te marke da počnu tražiti sigurnije rješenje za pokretanje motora. 

Osmišljavanju elektropokretača pomogao je izum uključivog elektromagnetskog zupčanika Bendix, kojeg je 1910. izmislio Vincent Bendix. Konstruktori Cadillaca napravili su prvi elektropokretač, no bio je preglomazan... 

U pomoć pozivaju uglednog izumitelja Charlesa F. Ketteringa te je njegova kompaktnija izvedba eksperimentalno ugrađena na današnji dan prije 108 godina, a 1912. i u serijski model Cadillaca. 

Inovacije obično dolaze u paru, pa je ovaj model tako prvi ponudio i varijabilni regulator brzine, koji je riješio problem prepunjavanja akumulatora te omogućio elektrici da postane neizostavan i pouzdan dio svakog automobila. 

Bili su to neki od ključnih trenutaka u razvoju automobila i prelasku iz domene novotarije namijenjene dokonim bogatašima u uistinu praktičan i upotrebljiv stroj.







Mazda


Gulf

Tembo