10.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

10. listopada 1983. predstavljen Porsche Gruppe B, koncept iz kojeg je nastao slavni 959

36. rođendan: Senzacija frankfurtskog salona IAA'83 bio je prototip 'Super-Elfera' iz Zuffenhausena, imenom i najavama namijenjenog pokoravanju svjetske reli scene. Potom više ništa nije bilo isto...

Premda je inicijalno nosio naziv Gruppe B, ubrzo je postao poznat, po običaju tvornice, pod rednim brojem projekta, Porsche 959

Tehnološki dragulj 1980-ih, Porsche 959 bio je 'laboratorij na kotačima', iz kojeg je Porsche izvukao iskustva za nove generacije običnijih modela. 6-cilindarskim bokserom straga. Osnovnim je oblikom podsjećao na 911.

Na svojevrsnom 'Super-Elferu' sve je ostalo bilo novo. Nakon dugog razvoja proizvodnja je počela tek potkraj 1986., prekasno za ozbiljnija natjecanja u ranije  iste godine zabranjenoj grupi B. 

S integralnim pogonom promjenjivih omjera prijenosa na pojedine osovine, karoserijom od kevlara i aluminija i dva turbopunjača razvijao je 444 KS uz mogućnost povećanja na 530. 


U tom je slučaju i najveća brzina s 319 km/h 'letjela' na čak 336. Kupci su mogli birati između 'Comfort' i 'Sport' inačica, a uključujući prototipove ukupno je proizvedeno samo 337 primjeraka. 

Zanimljivo, zadnjih je osam primjeraka složeno 1992.-1993. od dijelova koji su se vukli po tvornici, uz neke dodatne modifikacije, nakon četverogodišnje pauze. 

Čekanje je bilo i sudbina nekih kupaca: zbog problema s homologacijom i dozvolom za uvoz, 959 Billa Gatesa čak je 13 godina zadržan na carini. 

Što se tiče onoga radi čega je inicijalno razvijen prototip, dvostruka pobjeda na reliju Pariz-Dakar 1986. isprala je gorak okus neuspjeha iz prethodne godine, no tu je i stalo.








Mazda


Gulf

Tembo