4.5.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

In memoriam: 4. svibnja 1964. umro André Lefèbvre, genijalni francuski konstruktor

Počeo je u zrakoplovnoj tvrtki Voisin, koja je 1920-ih počeo proizvoditi automobile te se 1923. proslavio konstrukcijom bolida Laboratoire, a u povijest ulazi osmišljavanjem avangardnih, legendarnih Citroëna: Traction Avant, 2CV (Spaček) i DS (Žaba)

André Lefèbvre rođen je u Louvresu 1894., a nakon što je završio višu aeronautičku školu 1916. dobiva posao u zrakoplovnoj tvornici Gabriela Voisina. Isprva radi na konstrukciji borbenih zrakoplova, no po završetku rata tvrtka se počinje baviti konstrukcijom automobila, a Lefèbvre 1923. konstruira revolucionarni trkaći model Laboratoire, s unitarnom konstrukcijom i ravnom podnicom. 

S dosta ga uspjeha sam i vozi na utrkama. Kako kod financijski nejakog Voisina ne može realizirati ideje o modernom cestovnom automobilu (tvornica je bila specijalizirana za avangardne i skupe automobile visoke klase), odlazi prvo u Renault, a nakon samo dvije godine 1933. prelazi u Citroën. 

Ondje dobiva odriješene ruke i ostvaruje sjajnu suradnju sa šefovima, prvo André Citroënom, potom s Pierre-Julesom Boulangerom, te izuzetnim dizajnerom Flaminiom Bertonijem.

Rezultat tog kreativnog kružoka je niz fantastičnih vozila s prednjim pogonom, koja su zauvijek promijenila način shvaćanja i proizvodnje automobila.

 Već 1934. predstavljen je Traction Avant s prednjim pogonom i unitarnom konstrukcijom, a 1939. i kombi inačica TUB s kliznim vratima i kabinom iznad prednjih kotača. 

Nakon II. svjetskog rata u produkciju stiže genijalni minimalistički 2CV, ali i nevjerojatno popularan i prilagodljiv kombi HY s panelima od profiliranog lima, a kruna životnog rada možda i najinovativnijeg konstruktora u povijesti automobila 1955. postaje nevjerojatni Citroën DS, najrevolucionarniji i tehnološki najnapredniji automobil ikada predstavljen.

Premda već u sedmom desetljeću, genije je na vrhuncu, što dokazuje niz radikalnih aerodinamičkih koncepata, no 1958. doživljava moždani udar, nakon kojeg mu ostaje paralizirana čitava desna strana tijela. Uz probleme s govorom čvrstom će voljom naučiti crtati lijevom rukom, te kod kuće kao umirovljenik do smrti 1964. radi na novim projektima.

POGLEDAJTE ZANIMLJIV LEFEBVREOV KONCEPT IZ 1956.:







Mazda


Gulf

Tembo