7.11.2019. Autor: Dino Milić Jakovlić

7. studenoga 1957. u DDR-u proizveden prvi Trabant

62. rođendan: P50 je dvocilindarskim dvotaktnim zrakom hlađenim motorom s 499 ccm i 17 KS postizao 90 km/h i bio istočnonjemačka verzija 'narodnog automobila', a legendarnim, i na našem tržištu, postaje nasljednikom Trabant 601...

Na 40-godišnjicu boljševičke Oktobarske revolucije započela je serijska proizvodnja prvog Trabanta, modela P50. Prije toga je u razdoblju od godine dana načinjeno i testirano pet prototipova. 

Ime Trabant bilo je doslovni prijevod ruske riječi 'Sputnik', direktna posveta sovjetskim uspjesima u osvajanju svemira.

Premda je imao praktično osmišljen putnički prostor, svi koji su željeli prostranije vozilo morali su pričekati početak 1959., kad je predstavljen P50/1 Kombi (karavan). 

Pokretani 2-cilindarskim, rednim 2-taktnim zrakom hlađenim motorom obujma 499 ccm i snage 17 KS pri 3750/min te je 4-stupanjskim nesinkroniziranim mjenjačem, prednjim pogonom (!), mogao potegnuti 90 km/h. 

Napajao se i podmazivao 4-postotnom mješavinom ulja i benzina. Trošio je šest do sedam litara na 100 km, što je tada bilo povoljno.

Početkom 1958. dolazi model P 50Z snage 18 KS (95 km/h), a 1959 i P 50/1 s 20 KS (100 km/h), za kojeg je bila dovoljna 3-postotna mješavina ulja i benzina. 



U posljednjoj godini proizvodnje, 1962., model P 50/2 dobiva sinkronizirani 4-stupanjski mjenjač. Serije P 50/1 i P 50/2 proizvodile su se i u karavanskoj verziji Kombi, koja je mogla postići 90 km/h.

Zvao se i Trabant 500, naslijedio ga je model 600, a najveći je uspjeh postigao slavni Trabant 601, koji je postao popularan u svim istočnjačkim zemljama, uključujući i Jugoslaviju. 

Bio je deset posto jeftiniji od legendarnog 'domaćeg' automobila Zastava 750 (Fićo)...






Mazda


Gulf

Tembo