8.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

8. listopada 1977. legendarni Alfa Romeo Tipo 33 posljednji put nastupio

Jedan od najslavnijih trkaćih automobila svih vremena debitirao je na trkaćoj sceni pobjedom na belgijskoj brdskoj utrci Fléron 1967.

Bio je to početak jedne sjajne priče, no priče koja je najljepša poglavlja ispisala na samom kraju. 

U stvarnosti je Alfa Romeo T33 trkaćom dominacijom obilježio tek jedno mnogo kasnije razdoblje, budući da su posljednji trkaći dani za ovaj dugovječni prototip kojeg je stvorio Carlo Chiti uslijedili tek sa ultimativnim inačicama koje su dominirale svjetskim prvenstvom konstruktora sve do 1977. 

No početak razvoja modela datira još iz prve polovice šezdesetih, kada je Chiti navrat-nanos pobjegao iz ambicioznog kaosa zvanog ATS i osnovao tvrtku Autodelta, koja će u sljedećim dekadama nositi žezlo uspjeha Alfa Romea na utrkama na način koji od nje čini spiritualnog nasljednika međuratnog tima Scuderia Ferrari

Tipo 33 bio je odraz promjena koje su se dešavale na svjetskoj trkaćoj sceni u to vrijeme, prvi Alfa Romeo sa središnje smještenim motorom. Odnosno prvi zaboravimo li eksperimente braće Jankovits i same tvornice u kasnim tridesetima. 

Napredan trkaći automobil lake aluminijske osnove s magnezijskim detaljima (zapravo će ta konstrukcija na kasnijim, uspješnijim trkaćim inačicama biti donekle pojednostavljena i konvencionalnija) i visokoturažnim motorom 2.0 V8 zadržao je 95 posto karakteristika i u vrlo beskompromisnoj cestovnoj inačici Stradale.

Taj model nerijetko smatraju najljepšim automobilom ikada napravljenim. Na trkaćim stazama pojavilo se podosta prilično različitih, mahom prilično uspješnih inačica, motor je povećan na tri litre, pa zamijenjen 12-cilindarskim bokserom, kojem su na kraju dodana i dva turbo punjača.


Svjetsko prvenstvo konstruktora osvojeno je 1975, a taj je pothvat ponovljen i 1977., kada je Alfa Romeo pobijedio na svim utrkama sezone. Konkurencija je u to vrijeme, istinabog, bila vjerojatno najslabija u čitavoj povijesti tog natjecanja, ali rezultati se pamte. 

Kako su se pravila mijenjala i T33 odlazio u mirovinu, a misli Alfa Romea okretale prema Formuli 1, poslali su jedan 33SC12 Turbo na utrku Interserie u Hockenheimu i povjerili je malom čovjeku s velikim šeširom. Arturo Merzario je nadmoćno pobijedio i tako prikladno zaključio trkaću karijeru ovog legendarnog automobila.








Gulf

Tembo