3.1.2019. Autor: Željko Marušić

Dorada dizelaša s Euro 5 na Euro 6 stoji 1500 do 2000 eura

Budući da je razlika samo u emisiji dušikovih oksida (0,180 umjesto 80 g/km), treba ugraditi dopunski redukcijski katalizator s ubrizgavanjem tekućine na bazi amonijaka i reprogramirati ECU

Dizelaši su očito otpisani, više iz interesa krupnog kapitala i geostrategije, nego ekologije. Nije vam čudno da se spominju vrijednosti dušikovih oksida i čađe, premda je njihova vrijednost za norme Euro 5, uvedene 2009., smanjena na 0,180 odnosno 0,005 grama po kilometru, a za Euro 6 (2014.) na 0,080 i 0,005? 

To su vrijednosti koje je teško i izmjeriti te narodski kazano, ‘dlaka se siječe na pet mjesta’. Istodobno se zanemaruje da dizelski automobile ispuhuju 20 do 30 posto manje CO2, koji je dominantni ‘staklenički plin’. Ali, ekologija je samo izgovor, sredstvo za ostvarivanje ‘paklenog plana’.

Bit cijele priče je da se pokreće investicijski ciklus potpune obnove automobilskog programa, koji će se intenzivno prebacivati na hibridne i električne automobile, što će donijeti goleme koristi SAD-u, Njemačkoj, Francuskoj..., a istodobno će pasti potražnja za tekućim gorivima, što će oboriti cijene nafte (to je prvenstveno udar na Rusiju, ali i na arapske zemlje). 

Bilo kako bilo, počinju teška vremena za dizelaše, a prvi će na udaru biti oni s normom Euro 5. u Njemačkoj već više proizvođača dodatne sustave za dizelske automobile po sustavu Euro 5, za prerađivanje na Euro 6.

Iz podataka za emisije vidi se da je problem samo u dušikovim oksidima, a to se rješava dodatnim redukcijskim katalizatorom. Budući da su ti katalizatori posebno namijenjeni za reduciranje dušikovih oksida, riječ je o katalizatorima selektivne redukcije - SRC. 

Kako bi mogao dobili Plavu plaketu, koja je značajka normi Euro 6, dodatno se opremaju sustavom na bazi amonijaka koji se ubrizgava kako bi povećao učinkovitost procesa. Tvrtka Baumot, bivši Twintec nudi novi dodatni katalizatorski sustav koji u realnim uvjetima reducira 94 posto dušikovih oksida, a cijena je, ovisno o modelu, 1500 do 2000 eura. 

Danska tvrtka Amminex ponudila je posebni BlueFit, koji se temelji samo na dodatnom tretiranju ispušnih plinova tekućinom na bazi amonijaka, dodatne ugradbene patrone dovoljne su za 15.000 km. Cijena, a i učinkovitost su nešto niža nego kod Baumontove opreme.

Ali, nakon ugradnje u ovlaštenom servisu treba reprogramirati elektronički modul koji upravlja radom motora (ECU -  electronic Control Unit) te na kraju sve certificirati nacionalna agencija za tehničku ispravnost vozila, što kod nas obavlja Centar za vozila Hrvatske. Dakle potrebni su i dodatni troškovi. 

Zbog toga je taj postupak zahtjevan te oni koji se budu željeli upuštati u taj zahvat (zasad će biti nužan samo budu li željeni voziti u Njemačkoj, Francuskoj…) trebaju se raspitati o načinu ugradnje, certificiranju i ukupnoj cijeni iz koje će moći odrediti isplativost.






Vulkal gume

Autowill