2.5.2019. Autor: Željko Marušić

Dobro je znati: goriva iz otpada važnija su od bioloških!

Za pet godina u zemljama EU-a udio alternativnih goriva u ukupnoj potrošnji doseći će 20 posto, a za toliko će se povećati i ukupni obujam prometa...

Podjednako se potiče proizvodnja propan-butana, metana, vodika te bioloških i sintetiziranih goriva. Paralelno s proizvodnjom sintetičnog benzina, proizvodit će se i sintetično dizelsko gorivo, koje će imati cetanski broj i do 70, dok se kod običnog dizela kreće od 52 do 56. 

Zbog toga takvo gorivo ima veću sposobnost samozapaljenja (manje kašnjenje u paljenju) i otpornije je na štetne detonacije. Velike količine energije potrebne za proizvodnju sintetičnog goriva dobivaju se iz obnovljivih izvora (poput vjetroelektrana) te hidro, odnosno nuklearnih elektrana. 

Proizvodnja se planira u noćnim satima, kad postoje viškovi električne energije, koja se drukčije ne bi mogla koristiti te bi se gubila. Zbog toga je takva proizvodnja ekološki prihvatljiva. Proizvodnja sintetičnog benzina počela je 1936. u Njemačkoj, iz kamenog ugljena, procesom hidriranja pod visokim tlakom.


U posljednje vrijeme sve više se razvijaju goriva koja se proizvode iz biološkog otpada i takva je proizvodnja dugoročno najisplativija. Naime, istodobno se rješavaju energetski i ekološki problemi. Posebice je zanimljiva proizvodnja iz celuloze, drvenog otpada i slame. 

Trostupanjskim procesom proizvodi se sintetično tekuće gorivo visoke čistoće. U prvom stupnju, biomasa kemijski oksidira u struji vrućeg zraka, pri 400 do 500°C te nastaje plin bogat katranom i kruti ugljik (biokoks). 

U drugom stupnju, u visokotemperaturnoj komori, plin bogat katranom naknadno se oksidira. Priprema se za kemijsku reakciju s usitnjenim biokoksom, u trećem stupnju, kada nastaje sintetizirani gorivi plin. 

Pretvorba sintetskog plina u biogorivo nastaje u FT-sintetizeru (nazvanom po njemačkim istražiteljima Fischeru i Tropschu), gdje ugljik i vodik, uz prisustvo katalizatora stvaraju tekuće ugljikovodike. Celulozni etanol će se potom u 5-postotnom omjeru miješati s klasičnim gorivima.