13.2.2012. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Komplicirano rodoslovno stablo tvrtke Talbot

Količina imena upletenih u priču o ovoj engleskoj, oprostite francuskoj marki enormna je...

Svako malo čujemo glasine kako bi PSA grupacija mogla reanimirati znamenito povijesno ime Talbot i pokušati njime napraviti konkurenciju Renaultovoj megauspješnoj niskobudžetnoj marki Dacia. 

Iako još nema konkretnih potvrda o tome hoće li se takvo što dogoditi, možda ne bi bilo loše da se prisjetimo iz kakve je neopisivo komplicirane povijesti uopće nastao originalni Talbot, ugašen 1986., možda i automobilska marka najčudnije i najzamršenije povijesti, koja spaja nevjerojatnu nisku imena. 

Originalni je Talbot, nazvan po drugom prezimenu jednog od osnivača, utemeljen u Engleskoj 1903. sa svrhom uvoza francuskih automobila marke Clément-Bayard. Nekad se ti automobili nazivaju i Clément-Talbot. 

Nakon prvog svjetskog rata novi vlasnik i Clément-Bayarda i Talbota postala je grupacija Darracq.

Ova je tvrtka osnovana u Francuskoj još u devetnaestom stoljeću, no do trenutka preuzimanja Talbota preuzeo ju je britanski kapital. Zanimljivo je spomenuti da je Alexandre Darracq bio jedan od pionira paneuropske ideje u automobilizmu.

A kao nusprodukti njegovih podružnica i investicijskih projekata u drugim europskim zemljama nastale su tvrtke koje danas poznajemo kao Opel i Alfa Romeo! 

Nakon pripajanja Talbota automobili su se neko vrijeme prodavali kao Talbot-Darracq, a 1920. godine grupaciji je pridružen i ugledni Sunbeam. Čitava je STD (Sunbeam-Talbot-Darracq) grupacija 1935. prodana korporaciji Rootes. 

Ondje su bile udružene mnoge poznate britanske marke, kao što su Hillman, Humber, Singer ili Commer, a tijekom narednih nekoliko desetljeća nerijetko će isti modeli biti prodavani pod nekoliko različitih znački unutar Rootes grupe. 

Talbot nije bio najpopularnije među tim imenima, od 1938. do 1955. njegovi su modeli prodavani kao Sunbeam-Talbot, a onda je ime ugašeno i ostao je samo Sunbeam.

Istodobno s postepenim gašenjem britanskog Talbota, onaj je francuski proživljavao svoje najslavnije i najsvjetlije dane. Rootes se želio koncentrirati na britanski dio operacija, pa je francusku tvrtku odmah po preuzimanju prodao Venecijancu Antoniu Lagu. 

Prekrasni i brzi automobili koje je Lago pozicionirao rame uz rame s najekskluzivnijim markama onog vremena postali su međunarodno poznati pod imenom Talbot-Lago, premda su na francuskom tržištu prodavani samo pod imenom Talbot, a u Englesku bili izvoženi pod imenom Darracq. 

Veliki uspjesi na cestama i pistama nastavljeni su i nakon rata, no francuska je fiskalna politika pedesetih nepoticajnim zakonima dovela do bankrota sve nekadašnje proizvođače velikih i raskošnih automobila, pa je i Talbot-Lago pokleknuo, te je 1958. prodan Simci. 

Dvije godine kasnije Lago umire, a proizvodnja se gasi, ime Talbot prvi puta nestaje. Simca je osnovana prije rata kako bi u Francuskoj proizvodila licencne Fiate, a kasnije su preuzeli francusku podružnicu Forda i osamostalili se, da bi na kraju potpali pod Chrysler, koji je otkupio prvo Fordov, a kasnije i Fiatov udio u firmi.

Najmanji od američke Velike trojke šezdesetih je pokušao zasnovati svoju europsku podružnicu, pa su u Francuskoj preuzeli Simcu, a u Engleskoj Rootes Group i objedinili ih pod značkom Chrysler Europe. 

Tako su se hibernirani britanski i francuski Talbot neočekivano ponovo našli pod istom kapom. Nije se tada činilo da će ime Talbot biti reinkarnirano, no spletom okolnosti to se ipak dogodilo. 

Chrysler je 1970-ih odlučio pogasiti sve tradicionalne britanske marke i prodavati u Europi automobile i pod vlastitom značkom, no isti su modeli na nekim tržištima prodavani kao Chrysler, a na drugima kao Simca. Europski Chrysler doživio je kolaps 1978. Ostatke je kupio Peugeot.

Pokušao je popraviti konfuzni image uvođenjem jedinstvene marke za čitavu Europu. Iz naftalina je izvučeno ime Talbot, kao najuniverzalnije, ono koje je bilo cijenjeno i u Francuskoj i u Engleskoj, a i nije bilo upleteno u skandale s lošom kvalitetom i prohrđavanjem 1970-ih. 

Pod značkom Talbot osvojeno je i Svjetsko prvenstvo u reliju, nastupali su i u Formuli 1, no prodajni su rezultati bili sve slabiji i marka je ugašena 1986., a zadnji razvijeni model, Talbot Arizona, plasiran je na tržište kao Peugeot 309. 

Ova britansko-francuska sapunica tada je, činilo se, zauvijek završena, no, eto, možda se ipak nastavi. Ovo je posljednji uspješni model, Talbot Solara (1980. - 1986.):









Gulf

Tembo