29.8.2019. Autor: Željko Marušić

Bilo pa prošlo: Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Mehaničko prednabijanje dinamičkim tlakom ispušnih plinova koje je osiguravalo ravnomjernu radnu karakteristiku, bez 'turbo-rupe'...

Benzinskom i dizelskom motoru učinkovitost se povećava prednabijanjem, što se u pravilu radi puhalom (ako je prirast tlaka od 80 posto) ili kompresorom, ako je prirast tlaka veći. 

Puhalo ili kompresor treba okretati, a to se može mehaničkom svezom ili turbinom. U oba slučaja uzima se pogonska energija motora, koja se nadoknađuje, a stvara se i značajan višak, izgaranjem veće količine više stlačene gorive smjese.

 Postoji i treća vrsta prednabijanja: Comprex - pretvaračem. U ovom se postupku prednabijanje ostvaruje valom tlaka ispušnog plina, u specijalnom pretvaraču. 

Remenskim se prijenosom u kućištu pretvarača okreće se rotor s ćelijama. Brzina vrtnje rotora je 4 do 5 puta veća od brzine vrtnje koljenastog vratila. 

Na stranicama kućišta smješteni su kanali za dovod i odvod ispušnog plina i zraka. 



Comprex prednabijanje ostvaruje se valom tlaka ispušnog plina, u specijalnom pretvaraču

Osnovu pretvarača čini rotor s ćelijama, kroz koje u aksijalnom (poprečnom) smjeru struje plin i zrak. Ćelije su smještene po vanjskom dijelu rotora i otvorene s oba kraja. 

Rotor dobiva pogon od motora, no potrebna je snaga mala i služi samo za svladavanje trenja u ležajevima i otpora ventilacije. 

Dovod i odvod ispušnog plina izveden je u aksijalnom smjeru s jedne strane, a isto je tako dovod i odvod ispušnog plina izveden s druge strane pretvarača.


Mazda 626 je u svom dizelašu 2.0 sa 83 KS od kraja 1980-ih do sredine 1990-ih koristila Comprex prednabijanje

U ćelijama koje dolaze prema otvorima na poklopcima kućišta nalazi se zrak koji miruje. Pri prolazu ćelija pokraj otvora za dovod ispušnog plina prenosi se brzinom zvuka uzduž ćelije i tako komprimira zrak. 

Malo poslije otvaranja kanala s ispušnim plinovima otvara se i kanal kojim odlazi komprimirani zrak prema motoru. Na slici je označen položaj vala tlaka i granica dodira ispušnog plina i zraka. 

Kad je ćelija približno 2/3 ispunjena plinom, zatvaraju se kanali i plinovi miruju u ćelijama. Daljnjim okretanjem rotora otvara se odvod ispušnog plina, koji se nalazi pod višim tlakom od tlaka prednabijanja, pa istječe u odvodnu cijev.


Premda je tehnološki vrlo zanimljivo, prednabijanje Comprex su potisnuli turbopunjači, zbog veće učinkovitosti

Val podtlaka kreće se brzinom zvuka prema izlazu, otvara se usisni otvor, a zrak ulazi u ćelije u kojima tada vlada podtlak. Ti su otvori većih dimenzija, kako bi val tlaka prošao sigurno do odvoda ispušnog plina i kako bi se ćelije cijelom dužinom ispunile svježim zrakom. 

Pritom u ispuh odlazi i dio svježeg zraka. Comprex kompresori tvrtke Brown-Boveri ugrađeni su u posebnu seriju motora Opel Senatora. Prva serijska proizvodnja uslijedila je 1987. u Japanu.

Dzelski motor Mazde 626 obujma 1998 ccm i kompresije 21:1, uz pomoć Comprex kompresora ostvario je tlak prednabijanja od 1,4 bara i snagu od 61 kW (83 KS) pri 4000/min. 

Odnos brzine vrtnje kompresora i motora iznosi 4,25, a rotor je imao dva reda s po 34 ćelije. Comprex su ugrađivali Opel, Mazda, Toyota...