1.5.2015. Autor: Željko Marušić

ESP - 20 godina sustava koji je donio revoluciju u sigurnost

Intervalnim, pulsirajućim kočenjem pojedinim kotačima nastaje stabilizirajući okretni moment oko vertikalne osi, koji se suprotstavlja poremećajnom te stabilizira automobil i sprječava bočno klizanje (zanošenje)

Prošlo je 20 godina otkad je Lexus-Coupe S 600 (C140) počeo serijski ugrađivati sustav VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), koji je postao poznat pod oznakom ESP (Electronic Stability Program), nakon što je uskoro upotrijebio Mercedes-Benz S-klase u S-klasi (W140) i SL Roadsteru (R129). Radi se o sustavu koji je za sigurnost u cestovnom prometu najvažniji nakon:

•  sigurnosnih pojaseva, koje je 1958. prvi ugradio Saab GT750, a 1959. Volvo standardizirao u cijeloj paleti, 

•  zračnih jastuka (airbag), koje je 1973. prvi isprobao Ford, a serijski ugradio Oldsmobile Tornado, a ekspanzija je nastala nakon što ih je 1978. počeo ugrađivati Mercedes-Benz S-klase, 

•  sustava protiv blokiranja kotača (ABS), koji je u mehaničkoj izvedbi Dunlop 1966. prvi put ugrađen u Jensen FF, elektroničkoj 1971. u Chrysleru Imperial, a proslavio nakon što ga je usavršio   Bosch te 1978. počeo ugrađivati u Mercedes-Benz 450 SE i BMW 745i. 

Procjenjuje se da je ESP najzaslužniji što se broj poginulih na cestama u posljednjih deset godina prepolovio. Sustav je sklopom senzora koji mjere zakrenutost volana, brzinu, bočno ubrzanje i vrtnju oko vertikalne osi mogao pratiti kretanje vozila u usporedbi sa željom vozača te korigirati putanju. 

Kao što gusjeničari upravljaju kočenjem na jednoj strani, tako ABS, u slučaju da vozilo želi napraviti 'piruetu' (preupravljivst), što je najopasnija situacija, samostalno u intervalima koči vanjskim kotačima, u omjeru koji ovisi o prianjanju, odnosno unutarnjim, ako vozilo 'proširuje putanju' (podupravljivost).

Za to se koristi mehanika 'hardware' ABS-sustava sa senzorima koji mjere  vrtnju kotača, te dodatan hidro-pneumatski energetski spremnik, koji omogućava samostalno aktiviranje kočnica, kad upravljačka elektronika otvori elektromagnetski ventil i aktivira kočenje na konkretnom kotaču. Istu mehaničko-elektroničku infrastrukturu koristi i ASR - sustav koji sprječava proklizavanje i kočenjem kotača koji proklizava blokira efekt diferencijala.

Korištenje se potom proširivalo i na jeftinije modele, najprije kao opcija, posebno nakon što je 1997. Mercedes-Benz uveo ESP u serijsku upotrebu. Povod za to bilo ja prevrtanje Mercedes-Benza A-klase u testu izbjegavanja losa, a od 13.7.2009. obaveza je za sve automobile koji se prodaju na EU tržištu da imaju ESP.  

Elektronički sustav za poboljšanje dinamičke stabilnosti i upravljivosti, koji kočenjem pojedinim kotačima sprečava zanošenje i ispravlja putanju već zanesenog automobila, koristi se pod različitim oznakama i kraticama, ovisno o marki vozila::

ASTC (Active Stability & Traction Control) - Mitsubishi  
ESP (Electronic Stability Program) -  Audi, Mercedes-Benz, Fiat, Jeep, Hyundai, Kia, Renault, Seat, Škoda, Volkswagen   
CST (Cornering Stability & Traction) - Ferrari 
CBC (Cornering Brake Control) - BMW
DSC (Dynamic Stability Control) - BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mini
DSTC (Dynamic Stability & Traction Control) - Volvo
VSA (Vehicle Stability Assist) - Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - Suzuki
VDC (Vehicle Dynamic Control) - Alfa Romeo, Fiat, Nissan, Toyota
VDCS (Vehicle Dynamic Control System) - SubaruVDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - Lexus