7.11.2018. Autor: Željko Marušić

Evo kako ćete smanjiti habanje spojke na velikoj uzbrdici

Ako automobilom stanete na velikoj strmini, vratite se, ako je moguće, na ravni ili manje strmi dio prometnice, pa lagano krenite, trošenje spojke bit će, doslovce, stoput manje

Možda niste znali, ali jedan start na velikoj uzbrdici, posebice, ako je automobil opterećen, iznimno je stresno i potencijalno štetno za tarnu spojku (kao kod većine automobila na tržištu s klasičnim, ručnim mjenjačem). 

Znatno je manji problem kod automobila s automatskim mjenjačem, pogotovo klasičnim, jer se snaga prenosi hidrodinamičkim pretvaračem momenta, dakle hidrodinamički, a ne mehanički.  Jo je lakše ako ima 'hill assist', odnosno 'hill holder' (sustav potpore za kretanje na uzbrdici).

No, i kod njih nastaje problem, i kombinacija mehaničkog i toplinskog opterećenja, ali neusporedivo manje nego kod klasičnog. Ako s klasičnim prijenosom trebate krenuti na uzbrdici, svakako povucite ručnu kočnicu i sinkronizirajte njeno otpuštanje s podizanjem papučice spojke i davanjem gasa. To se uči u autoškoli. 

Nemojte eksperimentirati samo s nožnom kočnicom, jer se pritom automobil, prije kretanja uzbrdo, više ili manje vrati u rikverc, pa spojkom automobil treba najprije zaustaviti, pa pokrenuti naprijed. A to se ostvaruje prijenosom rotirajućeg gibanja s bočne plohe zamašnjaka na tarnu spojku. 

Tada nastaje struganje, trenje, zagrijavanje, habanje..., tim veće što je uspon veći. A najgore je automobil držati 'na vagi' papučica spojke i gasa, odnosno spojku koristiti kao kočnicu.

Dakle, svako kretanje na velikoj kosini je stresno - tu se vidi majstor, koji može znatno smanjiti habanje tarne spojke, ali ga ne može izbjeći. U težim slučajevima jednim takvim kretanjima spojka se potroši stoput, može i tisuću puta više nego pri normalnom startanju po ravnom. U ekstremnom slučaju spojku možete uništiti, 'spaliti' (pritom se osjeća slatkasti miris paljenja spojke.

Dakle, ako ste stali na uzbrdici, osnovno je pravilo: ako se možete vratiti u rikverc na ravni dio prometnice (ceste, staze...) ili manje strm, svakako to učinite, pa lagano krenite i potom dajte jači gas. Automobil, a posebice spojka, bit će vam zahvalni. Pritom se smanjuje  i opterećenje, dakle habanje, homokinetičkih zglobova, motora...

PROČITAJTE I SLJEDEĆI ČLANAK

Dobro je znati: spojka nije kočnica!





Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume