14.5.2018. Autor: Željko Marušić

Evo zašto su niski okretaji motora štetni poput visokih

Otežava se podmazivanje i hlađenje, nastaje rizik pucanja uljnog filma u ležajevima i pojačanog habanja, a vibracije i trešnje povećavaju dinamičko opterećenje

Mnogi iz neznanja, krivih predrasuda ili 'štednje' voze s preniskim okretajima, premda se time otežava podmazivanje i hlađenje, povećavaju štetne vibracije i trešnje te skraćuje vijek motora. Posebice je to štetno pri velikom opterećenju (uspinjanju i naglom ubrzanju, posebice 'nakrcanog' auta), kad je bolje da motor ima više okretaja. 

Kod benzinca je najpovoljnije područje između 2000 i 4000/min, a kod dizelaša između 1800 i 3000/min. Motor tada najbolje vuče i najmanje troši, opterećenje je najmanje te se osigurava dobro podmazivanje i hlađenje. Novi automobili na instrumentnoj ploči imaju 'ekološki' pokazivač, koji preporučuje šaltanje u stupanj više, ponekad i pri samo 1500-1600 okretaja u minuti. To nije dobro poslušati ako vozite uzbrdo, auto je potpuno opterećen ili motor nije dobro zagrijan. 

A u svakom slučaju nije dobro naglo ubrzavati iz niskih okretaja. Naime, u klipnom se motoru razvijaju inercijske sile i sile plinova. Prve su posljedica vrtnje radilice, djelomice i klipnjača, te oscilatornog kretanja klipova i klipnjača, a druge nastaju uslijed izgaranja u cilindrima. Jedne, više ili manje, poništavaju druge, odnosno balansiraju rad motora. Ako pri  niskim okretajima naglo nagazite 'gas', inercijske sile ostaju iste, odnosno blago se povećavaju, a sile plinova naglo porastu. 

Nastaje debalans te se povećava opterećenje na rukavac u ležaju, koji se tada pomiče iz središnjeg (simetričnog) položaja i nalegne na donji dio ležaja. A zbog nedovoljnog hidrodinamičkog tlaka uljni film puca, dolazi do 'suhog trenja' i povećava se habanje. Stanje pogoršavaju povećane vibracije, trešnje motora pri niskoj brzini vrtnje. Dakle, možete voziti pri niskim okretajima motora, ali samo ako auto 'krstari' na ravnoj cesti i nizbrdo, odnosno nije potpuno opterećen. 

Ali, ako želite naglo ubrzati ili dođete do uzbrdice, šaltajte niže. Nisu dobri ni previsoki, niti preniski okretaji i najbolje je voziti u srednjem režimu rada motora. Pri visokim brzinama vrtnje radilice naglo rastu inercijske sile te se povećava trenje i trošenje. Kod niskih okretaja motor pojačano vibrira, u kliznim se ležajima (temeljnim i letećim) otežava podmazivanje, a problem je i u hlađenju. Podjednako to vrijedi za atmosferske i turbo motore, a turiranje je štetnije za ‘turbake’.







Vulkal gume