9.9.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Bialbero, Fiatov izum iz 1912., na matičnom jeziku

Talijanski naziv za dva bregasta vratila u glavi, stručno se koristi engleski naziv ‘double overhead camshaft’ (DOHC), a ponekad i ‘dual overhead cam’ i ‘twin cam’...

Prvi takav motor napravio je 1912. Fiat, a 1913. Peugeot je konstruirao prvi motor s dva bregasta vratila i četiri ventila po cilindru. 

Potom je 1914. takvu koncepciju počeo koristiti Alfa Romeo, a slijedili su Isotta Fraschini, Austro-Daimler, Rolls-Royce, Bentley, Mercedes, Audi… 

Prvi DOHC motor imao je dva ventila po cilindru i tu je koncepciju od 1954. koristio Alfa Romeo (Giulia, Giulietta), a 1960-ih Fiat (125, 124 Sport). 

Dva bregasta vratila u glavi omogućavaju povećanje kuta među cilindrima i ugradnju većih ukoso postavljenih ventila, čime se poboljšava punjenje i pražnjenje cilindara te se povećava snaga i smanjuje emisija štetnih plinova. 

Motori s dva bregasta vratila mogu imati 2, 3, 4 ili 5 ventila po cilindru. Kod 3-ventilskog motora ugrađena su dva usisna i jedan ispušni ventil, a kod 5-ventilskog - tri usisna i dva ispušna. 

Bregasta se vratila mogu pokretati lancem (jednostrukim ili dvostrukim), zupčastim remenom ili zupčanicima, a koristila se i koncepcija s ‘kraljevskim vratilom’, s dva stožasta zupčanika. 


Postoji i kombinirani pogon, kad su bregasta vratila povezana lancem ili zupčanicima, a samo jedan dobiva pogon lancem ili zupčastim remenom. 

Kako bi se smanjila visina motora (bregasto se vratilo okreće dvostruko sporije od koljenastog te ima i dvostruko veći lančanik), uvodi se i prijenos s dva primarna lanca. 

Prvi pokreće veći lančanik, s kojim je sparen dvostruko manji lančanik, koji preko lanca pokreće jednako tako veliki lančanik (upola manji nego normalno). 

Takvu koncepciju koriste novi BMW-ovi dizelaši. Kod njih je cijeli pogon smješten iza motora, kako bi se smanjila visina prednjeg dijela motora (time se povećava sigurnost pješaka). 

Izraz 'bialbero' ponekad se koristi i za označavanje nekih Abarthovih modela iz 1950-ih.






Mazda


Gulf

Tembo