28.3.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

FN (1899. - 1935.), Belgija

Ponos države koja je nekada imala vrlo uspješnu i raznovrsnu autoindustriju

Da vam je netko prije samo desetak godina rekao kako će Belgija sredinom ovog desetljeća doseći i prvo mjesto FIFA-ine ljestvice najuspješnijih svjetskih nogometnih timova, zbunjenost bi bila otprilike na razini one koju prosječan čovjek ima kada mu se spomene da je ta mala zemlja nekada imala fantastično razvijenu i raznovrsnu automobilsku industriju. Fabrique Nationale d’Armes de Guerre (nacionalna tvornica ratnog oružja), često zvana i FN Herstal po gradiću pored Liègea, gdje se nalazilo sjedište, ušla je u proizvodnju automobila i motocikala nedugo nakon dolaska u njemačko vlasništvo. I logo otkriva da su korijeni ove tvrtke sagrađeni na proizvodnji oružja. Počeli su 1899. modelom 2,5-HP sa zračnim hlađenjem, ubrzo prešli na jače i atraktivnije modele. Isprva su kupovali motore, a potom ih počeli samostalno razvijati i proizvoditi. Belgijska kraljevska obitelj bila je među redovnim kupcima, modeli su se nizali i gama širila, a kada su bili na vrhuncu, udarila je velika ekonomska kriza. Poput većine drugih tradicionalnih proizvođača, koji se nisu uspjeli preorijentirati na masovnu produkciju, jako su pogođeni, srezali ponudu na dva modela i ubrzo odustali od automobila. Ipak, sve do 1960-ih nastavili su raditi teretna vozila, trolejbuse i motocikle. Uz Minervu i Imperiju ova je tvrtka iz Herstala bila perjanica nekad vrlo raznovrsne i ugledne belgijske automobilske industrije, a početkom 1930-ih u ponudi su imali čak 16 različitih modela. Bili su još uspješniji na dva kotača, 1905. su se upisali u povijest proizvevši prvi 4-cilindarski motocikl uopće, a kasnije proslavilimnogim pobjedama u motokrosu. Preživjeli primjerci danas se, očekivano, uglavnom mogu naći kod belgijskih kolekcionara, a drugdje je interes za FN slab ili nikakav. Najzanimljiviji primjerak bio je nesuđeni automobil iranskog šaha. Ahmed-šah Kadžar (1898. - 1930.) bio je loš vladar, ali dobar ukus pokazao je naručivši 1912. novi luksuzni automobil u Belgiji. Izbijanjem rata isporuka nije uspjela biti izvršena, a nove političke prilike u Iranu potom su dovele do svrgavanja šaha. Karoserija je sačuvana, premještena na šasiju osjetno novijeg modela 1400 iz 1930. i napokon dovršena. Ovaj možda i najpoznatiji FN danas je izložen u fantastičnom muzeju Autoworld u Bruxellesu, uz još četiri modela iste tvrtke.




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume