8.11.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Herbert Austin, koji je motorizirao Veliku Britaniju, rođen 8. studenoga 1866.

Jedan je od istinskih velikana iz vremena razvoja masovne motorizacije, rođen na današnji dan prije 153 godine, gotovo je zaboravljen, zbog nemarnosti njegovih nasljednika, koji su desetljećima sustavno uništavali englesku autoindustriju...

Herbert Austin (1866. - 1941.), poznat i kao Sir Herbert, osnivač tvrtki Wolseley Tool and Motor Car Company i Austin Motor Company, rođen je na današnji dan prike 153 godine u engleskom selu Little Missende, okrugu Buckinghamshire. Nažalost, obiteljsko prezime nije ostavio u ostavštinu autoindustrije kao što su Ford i Citroën

Nasljeđe ovog velikana posredno ipak živi u nekima od najuglednijih svjetskih proizvođača automobila. Kao 18-godišnjak emigrirao je u Australiju, gdje ubrzo dolazi na glas kao inovator na ondje popularnom i unosnom području strojeva za šišanje ovaca! 

Neke od patenata prodao je kompaniji Wolseley, za koju je radio, u zamjenu za vlasnički udio. Kasnije se s Fredericom Wolseleyom vraća u Englesku, gdje su, pored strojeva za šišanje ovaca, počeli proizvoditi i bicikle, a potom i automobile.

Austin je 1905. u Longbridgeu pored Birminghama osnovao tvrtku za proizvodnju automobila, koja je uskoro postala jedna od uspješnijih u Velikoj Britaniji, prvenstveno zahvaljujući širokoj gami proizvoda. 

Prvi svjetski rat su Austinove tvornice provele u proizvodnji municije, a po njegovom završetku našao se u financijskim poteškoćama, te je tvrtku preuzeo stečajni upravitelj. 


No 1922. sreća se osmjehnula: Austin je predstavio jeftin, a kvalitetan automobil Seven, koji će ostati u proizvodnji punih 17 godina, prodati se u 290.000 primjeraka, motorizirati Otok, ali i poslužiti kao inspiracija nekima od danas najuglednijih svjetskih proizvođača automobila da i oni krenu u posao. 

Prvi BMW uopće, model Dixi, bio je licencno izdanje Sevena, Nissan svoje začetke također ima u kopijama ovog modela, doduše nelicenciranima, a Jaguar je počeo posao izrađujući atraktivnije karoserije za mali Austin. 

Okićen i plemićkom titulom Sir, Herbert Austin, barun od Longbridgea, preminuo je 1941. ni ne sluteći da će u narednih nekoliko desetljeća njegova tvrtka polako uvenuti i ostati gotovo zaboravljena.





Mazda


Gulf

Tembo