20.8.2019. Autor: Ekspertni tim AP

Hoćete popravljati 'u fušu'? Što možete, što nije preporučljivo, a što ne smijete...

Ulje s filtrom ulja, zraka i klime možete sami izmijeniti, ali (veliki) problem je već s dizelskim filtrom goriva. Elektronika? Uh, ne dirajte!

Prolazi vrijeme nestručnih mehaničara i poslova po sustavu 'uradi sam'. Kod suvremenih automobila više sami ne možete izmijeniti ni svjećicu, da o ozbiljnijim zahvatima ne govorimo. 

Ipak, pravodobnim pregledom i kontrolom bitnih funkcija možete bitno produžiti vijek motora i spriječiti skupe kvarove. 

Puno korisnih informacija dobiti ćete ako pažljivo pročitate i proučite tehničke upute koje ste dobili uz vaše vozilo. 

Navodimo kontrolne radnje koje možete napraviti sami:

Razina ulja u motoru: od većine vozila ova kontrola je jednostavna i obavlja se pomoću kontrolnog mjerača ( šipke ) koja na sebi ima točnu oznaku min., max. ili drugačiju logičnu markaciju.

Ulje u servo volanu: kontrola se obavlja preko mjerača koji se nalazi na čepu posude za ulje ili na samoj posudi na kojoj postoje odgovarajuće oznake.

Ulje u kočnom sustavu: kod većine vozila pali se signalna lampica ako nivo ulja padne ispod minimuma. Ulje u kočnom sustavu treba biti svijetlo žute boje a ako je ulje smeđe to je znak dotrajalog ulja.

Ulje u mjenjaču: kod većine vozila nije teško obaviti ovu kontrolu jer na samom mjenjaču postoje kontrolni čepovi za tu svrhu. Gornji čep služi za kontrolu i punjenje ulja u mjenjač a donji čep služi za ispuštanje ulja iz mjenjača. Kod nekih vozila kontrola nivoa se radi pomoću mjerne šipke ili oznake na pogonskom zupčaniku kilometarskog brojila.

Istrošenost kočnih obloga: za napraviti ovu kontrolu najbolje je demontirati kotač, kotače jer se tada najbolje vide kočne obloge kao i drugi dijelovi kočnice, disk , cilindar, kočna kliješta.

Stanja parkirne kočnice: ova kontrola obuhvaća provjeru učinkovitosti kočnice kao i provjeru stanja pojedinih dijelova kočnice ( čelično uže s bužirom, polužni mehanizam).

Stanje klinastih i tračnih (kanalnih) remena: kontrola obuhvaća provjeru napetosti pojedinog remena, trenutno stanje remena ( ne smije biti mikro pukotina i drugih oštećenja).

Propuštanje ulja iz motora, mjenjača, volana, diferencijala, reduktora: ova kontrola je jednostavna jer se uočava na dva načina i to smanjenjem nivoa i ostavljanjem karakterističnog traga curenja kako na samom mjestu curenja tako i na podu ispod vozila.

Upravljački mehanizam: ova se kontrola može raditi na mjestu do je vozilo u mirovanju ili kad je vozilo u pokretu. Popratne pojave su karakteristični zvukovi ritmičkog lupanja ili nestabilnost vozila u vožnji , naročito otežano držanje pravca i potreba za stalnom korekcijom volana.

Stanje elektro pokretača i akumulatora: najbolja kontrola je prilikom paljenja hladnog motora jer su tada i otpori u motoru najveći a elektro pokretač i akumulator su najopterećeniji . Ako je sustav za pokretanje ispravan isti će vrlo lako okretati radilicu s više od 120/min,  u suprotnom okretanje će biti sporo i otežano.

Ispušni sustav: provjera je jednostavna, sustav može lupati što je lako utvrditi i ili propuštati radi dotrajalosti i pregorenosti pojedinih dijelova.

Spojke: neispravna spojka može se prepoznati po nekoliko karakteristika koje ukazuju na njenu neispravnost . Proklizavanje spojke je lako prepoznati prilikom naglog dodavanja gasa ili kretanja na uzbrdici, druga znak je nemogućnost kretanja s mjesta bez trzaja, treći znak je otežano šaltanje brzina (naročito rikverc) ili potpuna nemogućnost šaltanja.

Gume: lako uočljivo istrošenje gazećeg sloja gume i primjetne mikro pukotine na gumi. Isto tako veliki debalans i vibracije vozila u vožnji.

Farovi i signalizacija: pregled funkcionalnosti i ispravnog rada.

RADOVI KOJI NISU ZA PREPORUKU AMATERIMA:

• bilo koji radovi na razvodnom mehanizmu (zupčasti remen i drugi dijelovi toga sustava, razvodni lanac, lančanici, natezači...)

• pomicanje razvodnika paljenja

• radovi na elektroničkom sustavu ubrizgavanja

• radovi na sustavu paljenja

• mijenjanje pojedinih ulja bez točnih podataka o njihovoj vrsti i specifičnostima

• radovi na upravljačkom mehanizmu

• radovi na ovjesima

• radovi na kočnom sustavu

• radovi na elektro instalaciji

• radovi na elektronici vozila

• radovi na sustavu zračnih jastuka

• radovi na sustavu klime

• radovi na sustavu ABS-a

• izmjena filtra goriva za dizelskom motoru