16.2.2018. Autor: Željko Marušić

Hyundai Ioniq EV Limited Edition, odlikaš na struju, realno prelazi 180 km

Korejska električna coupe-limuzina dugačka 447 cm, koja je u hibridnoj verziji protuotrov za Prius, izvrsna je za gradske i prigradske uvjete, dinamična i zabavna u vožnji, ali bez državnih je poticaja preskupa i (zasad) neisplativa

Da se Korejci ne šale kad ponavljaju kako se u dogledno vrijeme planiraju popeti na sami vrh automobilske industrije, potvrđuje Hyundai Ioniq, koji je krajem 2016. predstavljen kao 'protuotrov kultnom' Toyota Priusu. Krenuli su odmah s paljbom iz svih oružja, jer su 5-vratni hatchback-coupe, dugačak 447 cm, predstavili u hibridnoj, plug-in hibridnoj i čisto električnoj verziji (kakvu smo testirali). Za razliku od hibridne verzije, koja dijeli pogonski sklop s crossoverom Niro, kombinirajući filigranskog benzinca 1.6 snage 139 KS i elektromotor od 32 kW, a ima i izvedbu s punjenjem preko utičnice, ova je izvedba čista električna. Pod prednjom je haubom AC elektromotor, snage 88 kW (120 Nm), koji izravno, bez mjenjačapokreće prednje kotače. Nije se, po njemačkom 'receptu', pretjerivalo u njegovoj snazi.

Napaja se iz paketa litij-ionskih polimernih baterija, kapaciteta 28 kWh, preko inverterskog pretvarača napona (DC/AC). Više od snage znači mu okretni moment od 295 Nm, kojeg oslobađa već od nula okretaja, dajući najveću vučnu silu pri pokretanjuz. Zbog toga je korejski električni odlikaš, koji nudi pristojan ugođaj i komfor, uz 'pogođenu' kombinaciju klasične izvedbe kokpita i suvremenih gadgeta (nema 'svemirskih' pretjerivanja) ugodan, dinamičan izabavan. Vozi se jednostavno. Stisne se kočnica, pritisne gumb za startanje, kad zasvijetli kokpit, na središnjoj konzoli se pritisne gumb D i na pritisak 'gasa' (električnog potenciometra) oštro, dinamično kreće naprijed. Treba se samo naviknuti na snažno ubrzanje bez generiranja zvuka motora.


Hatchback-coupe s pet vrata, dugačak 447 cm ne skriva sličnost s Priusom, a uvjerljivost dizajna naglašava koeficijent otpora zraka od 0,24, koji istodobno pokazuje neobičnosti, bez otvora za zrak na maski. Uočava se prvoklasna izvedba

Stotku lovi za samo 9,9 s, a posebno je impresivno početno ubrzanje (lako izaziva proklizavanje pogonskih kotača), kad elektromotor praktički radi u kratkom spoju i generira najveću vučnu silu (upravo je zbog toga mjenjač nepotreban). Stoga je na semaforskom startu lako pobjeći svima. Najveća je brzina, radi štednje, ograničena na 165 km/h i postiže se tek uključivanjem u program Sport. Vožnja je zbilja ugodna, jer elektromotoru, koji poput parnog stroja, ima idealnu vučnu karakteristiku u obliku hiperbole, dakle vuče i na gas reagira stilom automatika, ali bolje od ijednog ( u stvari, nema mjenjača, jer je nepotreban). Osim šuma vjetra čuje se samo umjetno generirani zvuk (do 28 km/h, čuje se uglavnom izvana. radi sigurnosti pješaka, biciklista...), a svakim puštanjem gasa (može se birati intenzitet motornog kočenja) elektromotor se pretvara u generator. Time se kinetička energija, umjesto u toplinu, dijelom pretvara u električnu energiju.

Upravo je to draž ovog auta, jer se lijevom kolugicom uz volan može izabrati 'jedrenje' (položaj 0), odnosno jedna od razina elektromotornog kočenja (1-3). Ta je funkcija povezana i s kočnicom, ali kad je u položaju 3 može se, u normalnom se prometu može kočiti samo elektromotorno (puštanjem papučice 'gasa'). Desnom se polugicom uz volan bira jedan od načina rada motora: Eco+, Eco, Normal i Sport. Prvi je naglašeno dinamiča sportski, a krajnji dinamičan, kad je Ioniq žustar (zahvaljujući i specifičnoj karakteristici pogona, bez mjenjača) i spontano reagira na želje vozača. A na autocesti lakoćom održava brzine od 120 do 140 km/h (više nije preporučljivo radi 'ubijanja' autonomije). Tada se čuje tek šum vjetra i kotrljanja kotača, pa jeojam je izvrstan. Ovo je zbilja poseban auto, za uživanje u vožnji i kvalitetnoj glazbi.


Razmjerno velik međuosni razmak - 270 cm u automobilu dugačkom 447 cm - osigurava više nego dobar komfor, a biranjem pogonske dinamike (Eco, Normal, Sport) mijenja se grafika instrumenata

Sve je dakle pet, pitanje je samo autonomija, odnosno doseg s jednim punjenjem baterija. Korejci navode 200 km, u idealnim se uvjetima to može popeti na 280, arealno je 160 do 180 km. Naravno, to osim o stilu vožnje puno ovisi i vanjskoj temperaturi i željenom ugođaju vožnje, jer je grijanje unutrašnjosti i sjedala električnim grijačima. Isto se odnosi i na ljetne žege, kad se doseg smanjuje uključivanje klima uređaja. Malo? Nipošto, jer se visokonaponskim punjačem snage 50 kW može nabiti na 80% kapaciteta u samo 33 min, a sa 100 kW u samo 24 min. Dovoljno za uživanje u vožnji i punjenju dok se sjedne na kratki predah. No ako se izabere najštedljiviji program Eco+, tlak u gumama postavi na gornju vrijednost...

... te se temperatura unutrašnjosti ne diže iznad 18 stupnjeva i 'zaboravi' na grijanje sjedala, tada se može 'iscijediti' debelo iznad 200 km. Koliko su se Korejci potrudili energetski optimirati automobil pokazuje i električni servouređaj volana (a kakav bi drugo bio?!), koji također uključuje elektromotornu funkciju. Dakle umjetno povećava otpor pri većim brzinama generirajući struju. Treba naglasiti da smo u probnoj dionici, potpuno isključivši brijanje i sve potrošače trošilo oko 9 kWh/100 km, dakle teoretski se doseg povećao na 310 km. Ovo je zbilja automobil, ako se pazi s potrošnjom energije, koji pruža visoku funkcionalnost, uz punjenje preko noći, jeftinom strujom.


Ako se puni na klasični trofazni punjač, na 100 posto kapaciteta treba mu 4 sata i 45 min, iz jednofazne kućne mreže treba osam do devet sati, ali se brzim visokonaponskim punjačem na 80 posto kapaciteta može nabiti u samo 24 min

U ponudi su paketi opreme Comfort, Style i Premium, a za gornja se dva može doplatiti panoramski krov. Ali, već osnovni paket, s kojim je cijena 269.990 kn, nudi više nego dobru opremljenost, uz sve potrebne sustave aktivne sigurnosti i potpore vozaču. Dakle, uz poželjne državne poticaje (eh, da je pameti!) to bi itekako bio poželjan i povoljan automobil. Prava 'win-win' kombinacija, povoljna i poželjna za sve. Kompaktna, čvrsta izvedba i razmjerno velika masa od tone i pol, od čega 280 kg otpada na litij-ionske polimerne baterije s pripadajućim modulom za optimalno otpuštanje energije, osigurava ugodnu vožnju s osježajem visoke sigurnosti.  Naravno, Ioniq je uvjerljivo osvojio pet zvjezdica za sigurnost (Euro NCAP test).

Pohvalno je što razmjerno velika masa u podnici nije otežala upravljanje ('tromost' na volanu boljka je mnogih električnih auta), a istodobno je povećala stabilnost. Korejci istodobno nisu pretjerivali s dizajnerskim pokazivanjem napredne tehnologije u unutrašnjosti pa je postignut zanimljiv kompromis konvencionalnog dizajna (posebice kad su glavni instrumenti u pitanju) i suvremenih gadgeta. Hyundai Ioniq se vozi drukčije od klasičnih auta, ali potvrđuje poznato pravilo da se lako priviknuti na bolje. Snažno elektromotorno kočenje puštanjem papučice 'gasa' (u stvari električnog potenciometra) oslobađa vozača čestog korištenja papučice kočnice, a sposobnost elektromotora da generira svih 295 Nm od niskih okretaja (praktički od nule) povećava dinamičnost, uz živahno 'međuubrzanje'.


AC sinkroni elektromotor spermanentnim magnetom priključen je izravno (preko reduktora) na diferencijal te snagu linearno otpušta u praktički cijelom radnom području. Prostor pod haubom puni inverterski pretvarač napona s upravljačkim modulom


POGON
Elektromotor: AC sinkroni s permanentnim magnetom; snaga: 88 kW/120 KS, moment: 295 Nm
Pretvarač napona: DC/AC (inverter)
Baterija: litij-ionske polimerne; kapacitet: 28 kWh; izlazna snaga: 98 kW; gustoća energije: 0,1 kWh/kg; napon: 360 V
Punjenje: standardno: 4 sata 25 min; brzo na 80% kapaciteta: 33 min (50 kW), 24 min (100 kW)

KAROSERIJA
Izvedba: hatchback-coupe C-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4470 x 1820 x 1450 mm
Međuosni razmak: 2700 mm
Cd: 0,24
Krug okretanja: 11 m
Masa/nosivost: 1460/515 kg
Prtljažnik: 350/455/1410 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/Multilink
Kočnice: samov. diskovi 280 mm/diskovi 262 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 16

PERFORMANSE

Brzina: 165 km/h (elektr. ograničena)
0-100 km/h: 9,9 s
Potrošnja struje : 10- 14 kWh/100 km (teoretski), 17 kWh/100 km (realno)
Doseg: do 280 km (teoretski), 160-180 km (realno).
CO2: 0 g/km

CIJENE
297.190 kn (39.625 eura), bez dodatne opreme 294.630 kn (39.284 eura), osnovni model: 269.990 kn (Comfort).

+ ugodna i dinamična vožnja
+ komfor i oprema
+ sigurnost
+ doseg (bez potrošača, umjerenom vožnjom)
- cijena





Mercedes kampanja




Vulkal gume