3.8.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Inovativni automobili koji su pisali povijest (1)

Podsjetnik na koncepcijski hrabre i napredne automobile - neke koji su i danas s nama, kao i one odavno zaboravljene, možda nepravedno, a dugujemo im tehnologiju kojom raspolažemo

Automobili kakve danas poznajemo nisu došli slučajno. Rezultat je to dugotrajnog, napornog i hrabrog rada entuzijasta, vrhunskih stručnjaka i tvrtki koje su stajale iza njih. Bez rizika nema ni profita i s time povezanog tržišnog uspjeha. Najbolje ga opisuju inovativni automobili, koji su kroz desetljeća automobilske povijesti stizali ispred svog vremena i pokazivali put drugima. Mnogi su se time proslavili, neki i obogatili, ali rizik se nije svima isplatio. Neki su zbog toga i propali.

Inovativni automobili, o kojima pišemo, nastali su prije vremena interneta, kompjutorskog dizajniranja i računalnih simulacija. Svi su skrojeni na crtaćoj daski, bez razvojne logistike i sofisticiranih laboratorija.Radilo se često metodom pokušaja i pogrešaka, a većina bitnoga temeljilo se na talentu, često i genijalnosti onih koji su ih stvarali. Kako obično biva, najbolji majstori često zaborave misliti na zaštitu autorskih prava, intelektualno vlasništvo i patentiranje, što je oduvijek bilo plodno tlo za kopiranje. Ali i to je dio automobilske povijesti i težnje da se prečicom i bez ulaganja dođe do najsuvremenijih rješenja koje kupci traže.


Renault 16 - kombi-limuzina
Europski automobil godine 1965. stvorio je trend tzv. kombi-limuzina, automobila sa pet vrata kakvi i danas dominiraju srednjom klasom. Da, 'četvorka' je predstavljena ranije, ali R16 prvi je ponudio klasičan dizajn ukošenog stražnjeg stakla, ekscentričnom elegancijom kakvu je bio u stanju nacrtati samo Philippe Charbonneaux. S izuzetkom mjenjača, nezgrapno smještenog na stup volana, ovo je do kraja proizvodnje 1979. ostao sjajan automobil. Prvi alternator na osobnom vozilu i motor od lake legure također su dio ostavštine Renaulta 16, dobrog oca velikog dijela suvremenih automobila, statusnog simbola u TV seriji 'Naše malo misto' - i mnogim takvima diljem Europe. Do 1980. proizvedeno je 1.850.000 primjeraka. Bila je to teška šminka.

Spyker 60 HP - pogon na sva 4 kotača
Ovaj bi nizozemski trkač ušao u povijest već i kao prvi automobil ikada sa šesterocilindričnim motorom - no to gotovo nitko ne spominje, naprosto zbog fascinantne činjenice da je već 1903. imao pogon na sva četiri kotača. Nažalost, nedostatna financijska sredstva i pogibija Jana Spykera u brodskoj nesreći doveli su do likvidacije tvrtke, a svijet će još desetljećima čekati na uspješan automobil s integralnim pogonom. Ali, to vrijedi samo za motor s unutarnjim izgaranjem, jer je prvi 4x4 bio električni Lohner-Porsche iz 1900., a godinu kasnije pogon na sve kotače imala je i njegova hibridna verzija Mixte.

Lancia Lambda - samonoseća karoserija
Odakle početi? Stvari koje danas uzimamo zdravo za gotovo početkom dvadesetih ili nisu ni bile izmišljene ili ih još nitko nije uspješno primijenio. Samonoseća karoserija, tzv. monokok, najpoznatija je inovacija Lambde (1922. - 1931.), ali tu su i neovisan prednji ovjes, hidraulički teleskopski amortizeri, uskokutni V4 motor s bregastim vratilom u glavi (također Lancijin izum), specifikacija koju neki nisu dostigli niti pola stoljeća kasnije. Čak se i današnji raspored pedala: kvačilo-kočnica-gas pripisuje utjecaju ovog torinskog remek-djela. Ah, da... možete li pretpostaviti koji je otvoreni automobil prvi ponudio tvornički čvrsti krov za hladnije dane?

Lancia Aurelia B20 - GT 2+2
Omiljeno prijevozno sredstvo većine vozača Formule 1 pedesetih, kao što će to u osamdesetima biti Mercedes 560 SEC, kultni talijanski coupe (1951. do 1958.) nije bila trkaći automobil, premda je imao mnogo uspjeha na utrkama, nego rafiniran, izvrsno napravljen, prekrasan stroj za brzu vožnju na duge dionice. Pojam Gran Turismo tada je izmišljen, a koncept neudobnog otvorenog sportskog automobila završio je vladavinu. Dizajn Boana i Pinina Farine na svakoj je listi najljepših ikada, a osim GT koncepta inovacija je i prvi V6 motor u serijskom automobilu.

Citroën DS - hidropneumatski ovjes
U filmu ‘Povratak u budućnost 2' automobili lete, a ne voze. Futuristički su dizajnirani, tako da ne budu nalik ni na što poznato prosječnom Amerikancu (ipak je to holivudski film). Većina njih su tek blago prerađene ‘žabe', Citroëni DS. Ako dizajn može proći pod godište 2020, što reći nego da je s tehničke strane ovaj auto bio još inovativniji. Čarobna se riječ zvala hidropneumatika, a upravljala je ili pomagala ovjesu, kvačilu, mjenjaču, kočnicama i upravljanju. Charles de Gaulle preživio je zahvaljujući njoj, jer je DS čak i sa dvije probušene gume mogao punom brzinom pobjeći s mjesta atentata. Proizvodio se od 1955. do 1975., a 1968. dobila je udvojena i zakretna svjetla (na slici).

Ford T - masovna proizvodnja
Premda je tekuću vrpcu prvi uveo Oldsmobile 1903., Ford je 1913. za model T doveo (za tadašnje prilike) do savršenstva te je automobilom stoljeća uistinu i zauvijek promijenio svijet. Godine 1919. više od polovice svih automobila na svijetu bili su Fordovi T. Od 1908. do 1927. proizvedeno ih je više od 15 milijuna, a njegov legendarni četverocilindraš s bočnim ventilima, obujma 2900 ccm i snage 20 KS te planetarnim mjenjačem u sklopu proizvodio se do 1941. I danas bi valjda činili značajan postotak, da ih Stanlio i Olio nisu toliko porazbijali u filmovima.

Lotus Elite - plastični monokok
Prvi ‘serijski' model Lotusa ponudio je kupcima unitarnu konstrukciju načinjenu od materijala kojem su pedesetih proricali svijetlu budućnost: fiberglasa. Prvi se model proizvodio od 1957. do 1963., a drugi od 1974. do 1988. Imao je solidnu karijeru u GT utrkama i akcijskim filmovima, koristio kupe-karavanski tip karoserije 'shooting brake', kakvu je u Europi proslavio nezaboravni Volvo P1800 ES.

Mini - automobil 'u tetrapaku'
Sir Alec Issigonis autor je revolucionarnog koncepta koji je 1959. odredio budućnost malih automobila - i dao im ime koje nose i danas, a BMW je od njega napravio uspješni brend. Maksimalna iskorištenost prostora tajna je uspjeha koncepta: malen izvana a dovoljno velik iznutra. Kotači su potisnuti u kutove karoserije, a motor postavljen poprečno, pogoneći prednje kotače. No, tek je društvena uloga ono što čini Mini posebnim: bogati, siromašni, stari, mladi, Beatlesi, fizički radnici... svi su željeli voziti kultni Mini - čak i u konzervativnoj Engleskoj ovaj je auto temeljito izbrisao klasne razlike, kao niti jedno vozilo prije ili poslije njega, s mogućom iznimkom Vespe.

NSU Ro80 - Wankel motor
Kad je krajem 1967. proglašen 'Europskim autom 1968. godine', mnogi su bili sigurni da će ovaj auto promijeniti svijet. NSU Ro80 nudio je gotovo nezamislive standarde na području aerodinamike, mehanike i sigurnosti, po većini bismo ga ovih elemenata prije mogli smjestiti u sredinu osamdesetih. Vrhunac je tehnološkog 'tour de force'a trebao biti Wankel motor, kojeg je NSU predstavio 1964. u modelu Spyder, ali nažalost to nije bilo dostatno za svladavanje porođajnih muka: motori su se kvarili brže no što bi ih stigli popraviti, a uz to su i trošili previše. Najreklamiranija stavka postala je prokletstvo ovog izuzetnog automobila, odvela NSU u propast, a Ro80 u zaborav (proizvodnja je kapala do 1977.).

Lamborghini Miura - supersportski automobil
Dva sjedala. Središnje smješteni motor. Dizajn od kojeg zastaje dah. Do Miure su pobjede na utrkama davale kredibilitet proizvođačima sportskih automobila, a Lamborghini je prvi shvatio da to nije potrebno, dizajn je dovoljan bogatim šminkerima. Iako, Miura nije samo šminka: taj je auto jako, jako brz. Na okretomjeru nema crvenog polja – trenutak za prebacivanje u viši stupanj ne određuju glupe brojke nego vaša hrabrost. Termin ‘superautomobil' smišljen je za Miuru. Automobil snage od 350, do 385 KS, koji se proizvodio od 1966. do 1973., i danas će, bilo gdje na svijetu, privući više pogleda nego onaj parkiran do njega. Ma koji to bio.

BMW 2002 turbo - turbopunjač
Zapravo, Chevrolet je prvi, 1962., ponudio turbopunjač u Corvairu. Ipak, tek je BMW modelom 2002. turbo sa 170 KS iz 1973. pokrenuo turbo eru, natjeravši Porsche, Saab i ostale da počnu prednabijati motore. Bio je to automobil 'zemlja-zrak', nabrijana verzija modela 2002 tii sa 130 KS. U vrijeme dok kontrola proklizavanja ni ESP nisu postojali, brutalno otpuštanje snage znalo je biti opasno. Upravo opsceno razmetljiv, čak do te mjere da je na prednjem spojleru imao zrcalni natpis ‘2002 turbo', kako bi ostali vozači znali što ih pretječe, auto nije uspio na tržištu, pojavivši se usred naftne krize. Prodavao se jedva 20 mjeseci.

Range Rover - luksuzni off-road
Tajkuni, mafijaši i TV voditelji, svi se danas vozikaju gradom u glomaznim terencima. Takvo što nije bilo zamislivo do 1970., kada je Range Rover ingeniozno spojio vrhunske vozne sposobnosti u teškim prirodnim uvjetima s jednako vrhunskim luksuzom i sposobnošću podizanja društvenog ugleda. Ta se koncepcija danas zove SUV. Dakako, današnji duhovni sljedbenici rado su se odrekli Range Roverovih terenskih sposobnosti u zamjenu za još više luksuza i šminke, ali to je tema za neku drugu prigodu.





Mazda


Gulf

Tembo