26.12.2017. Autor: Mihael Miljak

Jeste li znali: Porsche 911 od 'smrti' spasio Amerikanac

Godina 1981. trebala je biti posljednja za ikonu autoindustrije, 1977. predstavljen je nasljednik, model 928, ali novi je šef Peter W. Schutz, srećom, imao druge planove...

Porsche 911 danas je legenda, jedan od najvažnijih automobila ikad proizvedenih, nesumnjivo najbolji sportski auto ikad napravljen, čiji je dizajn bezvremenski. Prije četiri godine proslavio je 50. rođendan. Bilo je to veliko slavlje, i to s razlogom, jer malo je nedostajalo da nikad ne zapali niti 20 svjećica na torti. Predsjednik uprave Ernst Fuhrmann označio je 1981. kao posljednju godinu u kojoj će se 911 proizvoditi. 

Srećom, 1980. bila je prva gubitaška te je Fuhrmann dobio otkaz, a na mjesto šefa 1. siječnja 1981. došao je Amerikanac Peter W. Schutz. - Upravni odbor rekao mi je da je automobil zastario, kako taj koncept na tržištu više ne prolazi. Kako je prodaja loša te da se prodavači bune da je cijena visoka, a kvaliteta slaba - rekao je Schutz. Čelni ljudi Porschea financijske probleme željeli su riješiti forsiranjem modela 928 i 944. 

Novi šef je ipak pokazao dalekovidnost te je uvjerio upravu da promijeni mišljenje. Nešto što se nikad nije dogodilo. - Otišao sam kod glavnog inženjera, profesora Helmutha Botta te mu rekao da 911 ide dalje s proizvodnjom - prisjetio se Schutz, koji je na čelu Porsche bio od 1981. do 1988. Spasivši 911-icu, financijski je na noge ponovo osovio tvrtku čiji su prihodi s 850 milijuna njemačkih maraka skočili na 3,7 milijardi maraka.

Najvažniji Porscheov model svečanu je premijeru imao sad već davne 1963. na frankfurtskom salonu.  U 54 godine na tržištu prodano ih je u više od milijun primjeraka. E to se zove uspješan proizvod  Schutz je u svojoj posljednjoj godini prodavao 60.000 Porschea 911, dvostruko više nego kad je došao 1981.

Porsche 901 proizveden je u 84 primjeraka prije nego što je zbog žalbe čelnih ljudi Peugeota bio primoran promijeniti ime u Porsche 911. Porsche 917 bez sumnje je jedan od najvažnijih trkaćih automobila u povijesti, s vjerojatno i najzanimljivijom pričom o tome kako je uopće nastao. 

Premijeru je imao na ženevskom salonu 1969., no da bi se te godine mogao natjecati FIA je propisala da mora biti napravljen u 25 primjeraka. Inženjeri su ih složili šest, no da bi stigli rokove za ostalih 19 morali su se uključiti baš svi iz sjedišta tvrtke. 

Falilo je radne snage. - Angažirali smo tajnike, dostavljače, knjižničare, daktilografe, ma, koga god smo vidjeli dobio je neko zaduženje - prisjetio se Rico Steinmann, tadašnji šef u Porscheu za utrke. 'Ispomoć' je savršeno obavila posao, a od tada su tih prvih 25 primjeraka Porschea 917 poznati u povijesti kao 'secretary cars'.




CHR



Vulkal gume