3.7.2018. Autor: Željko Marušić

Jeste li znali: Turbomotori F1 su 1980-ih iz obujma 1.5 l ispaljivali 1500 KS!

Čak 1000 KS po litri obujma koristilo se u kvalifikacijama, a s tolikim bi se opterećenjem, u cijeloj utrci, motor razletio

To je 50-ak posto više nego što razvijaju aktualni motori Formule 1, 1.6 V6, limitirani na 15.000/min. Kako bi se pri tom ekstremnom toplinskom i mehaničkom opterećenju spriječilo detonantno izgaranje, u benzin se dodavao toulen. To je aromatski ugljikovodik, metilbenzen, koji je oktansku vrijednost povećava do 121, a izmišljen je 1942., za zrakoplovne motore Luftwaffe. 

Udio toulena u gorivu za motore F1 dosezao je čak 84%, a tehnologiju koju je uveo BMW, najdalje je razvila i usavršila Honda. Ekstremna snaga od čak 1500 KS iz obujma 1.5, dakle tisuću konja po litri obujma, koristila se samo za kvalifikacijama. U utrci je vršna snaga bila 30-ak posto niža, dakle 900 do 1000 KS, kako bi motor izdržao cijelu utrku.

Dobro se podsjetiti: prvi turbo-bolid Formule 1 bio je Renault RS 01 iz 1977., prvu turbo-pobjedu uknjižio je 1979. Renault RS 10, a prvo turbo-prvenstvo 1983. Brabham-BMW BT 52. Turbomotori su u Formuli 1 zabranjeni 1989., a vratili su se 2014.







Vulkal gume