26.2.2018. Autor: Željko Marušić

Kako sigurno u zimskim uvjetima? Dvostruki razmak, trostruki oprez

Automobil treba biti potpuno ispravan i opremljen zimskim gumama, na skliskoj cesti vozite umjereno, uz povećan razmak i velik oprez, a ako je ikako moguće - ne vozite

Na snijegu i ledu teško je i hodati, a pogotovo voziti. Najviše se nesreća događa u zimskim uvjetima, te je najbolje, ako nije nužno, i ne voziti po snijegu i poledici. Nailazak na led nesmanjenom brzinom znači sigurno izlijetanje s ceste, što teško može spriječiti i najspretniji vozač. Na snijegu i ledu teško je i hodati, a pogotovo voziti, a takvi uvjeti neće biti rijetkost u predstojećem razdoblju. Najviše se nesreća događa u zimskim uvjetima, te je najbolje (ako nije nužno) i ne voziti po snijegu i poledici.

Na skliskom se kolniku drastično smanjuje sila trenja između kotača i podloge i mnogo ranije dolazi do proklizavanja. Pri tome se otežava upravljanja automobilom te svako skretanje ili kočenje postaje opasno. Kad počne proklizavanje kotača sila trenja se dodatno smanjuje, automobil počinje ‘sanjkati’, a vozač potpuno gubi mogućnost upravljanja. Važno je spriječiti proklizavanje, jer kad se ono dogodi automobil je teško vratiti u normalno stanje.

U zimskim uvjetima udvostručite razmak od vozila ispred sebe i vozite umjereno. Imajte na umu da se na vlažnoj, a posebice na snijegom pokrivenoj cesti višestruko povećava zaustavni put pri kočenju. Zbog toga treba znatno smanjiti brzinu i udaljiti se najmanje 50 metara, što će vam pružiti mogućnost reakcije u iznenadnim situacijama. Time se ujedno smanjuje prskanje prljavštine po staklu i povećava vidljivost.

Zimi vrijedi pravilo: vozite glavnim cestama, jer se one čiste i posipaju solju. Sporedne su ulice riskantne, jer u njih zimska služba rijetko zalazi, pa mogu biti zaleđene. Najriskantnije je voziti rano ujutro, prije nego što zimska služba obavi posao, odnosno ceste se ne očiste pod teretom brojnih vozila. Gledajte dobro što se zbiva ispred i iza vas te pokušajte predvidjeti sva moguća iznenađenja. Ako vidite pješaka na rubu ceste ili vozilo koje nailazi iz sporedne ulice, usporite bez obzira na vašu prednost. Na semaforu se zaustavite čim počne treperiti zeleno svjetlo, jer kalkuliranje sa žutim svjetlom mogu biti vrlo opasne.

Posebice pazite i usporite blizu autobusnih postaja, škola i vrtića. Važno je voziti umjereno, bez naglih reakcija volanom i kočnicama, koje mogu izazvati iznenadno zanošenje automobila, koje je potom teško kontrolirati te su rizici nesreće veliki. Na kraju ponavljamo - dobre zimske gume vrijede više od najboljih skija i na njima nemojte štedjeti, premda mnogi misle da zima dolazi kraju, pa da su ulaganja u gume neisplativa.

Poledica se često javlja u usjecima, na ulascima u tunele i predjelima gdje se kondenzira vlaga. To je iznimno opasno kad je cesta na drugim dionicama suha, pa vozači voze nesmanjenom brzinom. Posebice u opasna praskozorja, kada često zataji zimska služba Ako vidite pješaka na rubu ceste ili vozilo koje nailazi iz sporedne ulice, usporite bez obzira na vašu prednost. Na semaforu se zaustavite čim se upali žuto svjetlo, jer kalkuliranje s prolaskom kroz raskrižje u graničnom području može biti vrlo opasno.

Dakle, povećajte oprez, pažljivo gledajte na cestu i oko ceste i usporite. Na snijegom, a posebice na ledom pokrivenoj cesti višestruko se povećava zaustavni put pri kočenju. Zbog toga treba znatno smanjiti brzinu i udaljiti se najmanje 50 metara, što će vam pružiti mogućnost reakcije u iznenadnim situacijama. Ako je cesta zaleđena tada se udaljite sto metara ili - ne vozite.

Ugradnja lanaca sve se manje preporučuje, jer lanci nisu za led, a po normalnom snježnom nanosu bez problema se može ići i s kvalitetnim zimskim gumama. Uz to, lanci se teško mogu staviti na naplatke s niskoprofilnim gumama te ih mogu oštetiti. A i kad se može ići samo s lancima tada vozila bez njih brzo blokiraju promet. Najvažnije je uraditi kvalitetne zimske gume.

Velika je brzina najveći neprijatelj sigurnosti u normalnim uvjetima, a pogotovo u zimskim. Na normalnim prometnicama, koje su dobro očišćene, ne prelazite 60 km/h, a na autocesti 80 km/h, a ako je prometnica prekrivena snijegom ili ledom vozite sporije od 40 km/h. Smanjenje brzine je najveći adut za sigurnost.





Mercedes kampanja




Vulkal gume