21.9.2019. Autor: Željko Marušić

Kako zamijeniti kotač? Nije ni lako niti jednostavno, a može biti opasno! Evo 10 važnih savjeta:

Ako je ikako moguće, auto odvedite izvan prometnice, na tvrdu podlogu te dobro zakočite mjenjačem i parkirnom kočnicom. Ako ga ne možete ukloniti s kolnika, odmah postavite signalni trokut na sigurnosnom razmaku. Ako se ne osjećate sposobnim za taj zahtjevni zahvat, pozovite službu pomoći na cesti ili mobilno jamstvo...

Većina vozača barem je jednom podizala automobil dizalicom, u pravilu prilikom gumidefekta. Mnogi nisu svjesni koliko je taj zahvat odgovoran i riskantan. Na području EU-a deseci osoba godišnje ozbiljnije stradaju zbog nepažljivog rukovanja dizalicom. 

Još su opasniji naleti automobila, ako se 'gumidefekt' desi na asfaltu, s kojeg vozilo ne možete pomaknuti, a pritom se, na propisnoj udaljenosti, ne postavi signalni trokut. To je opomena svima koji se bez alata i zanata, a i potrebe, vole 'igrati' mehaničara. Automobil se diže ručnom dizalicom samo u nuždi, prilikom izmijene kotača. 

Također, zaboravite na 'preporuku' da se rezervni kotač, nakon određenog vremena, treba staviti u opticaj, zbog čega treba provesti ovaj jednostavan, ali razmjerno težak i potencijalno opasan zahvat. Prilikom mehaničarskih zahvata treba isključivo koristiti profesionalne hidrauličke dizalice. 

Mnogi iz hobija ili potrebe koriste ručnu dizalicu prilikom većih ili manjih popravaka, što nije ni jednostavno niti bezopasno. Posebno kod starih automobila. Ručna se dizalica učvršćuje u kanal na sredini praga, a on je starih automobila može biti oslabljen korozijom, pa je nužan dodatni oprez, 

Zbog toga podizanje oldtimera može biti prava avantura i velika opasnost. Taj zahvat nije jednostavan ni kod novih automobila, pa je preporučljivo zvati mobilno jamstvo, HAK, ORYX..., a ne upuštati se sam u zamjenu... 


SAVJETI:

1. U posljednjim metrima vožnje s ispuhanom gumom, svakako pokušajte ukloniti automobil s kolnika.

2. Ako se guma ispuhala u zavoju ili drugom nepreglednom i opasnom mjestu, na felgi se odvezite izvan ceste, bez obzira na rizike oštećenja gume i felge!

3. Ako auto ne možete ukloniti s kolnika, odmah postavite signalni trokut najmanje 100 m ispred vozila (u dolaznom smjeru), na nepreglednom mjestu i dalje.

4. Ženama, starijim osobama i onima koji se ne osjećaju sigurnim napraviti taj zahvat, koji nije ni lagan, niti bezazlen, preporučljivo je zvati službu pomoći na cesti (HAK, ORYX Asistencija...) ili mobilno jamstvo.

5. Automobil dižite isključivo na ravnoj i tvrdoj podlozi, prethodno ga rasteretite, aktivirajte parkirnu kočnicu, ručni mjenjač ubacite u prvi stupanj, a automatski u P. 

6. Prednji kotači trebaju biti postavljeni ravno, ne smiju biti ukošeni, jer se time smanjuje statička stabilnost i automobil može pasti s dizalice.

7. Rezervni kotač, standardni ili pomoćni (tanki), treba biti ispravan i propisno napuhan.

8. Vijke na kotačima popustite prije dizanja automobila, dok su svi kotači čvrsto na podlozi, a ne kad je kotač podignut, jer možete izazvati pad auta s dizalice.

9. Kad postavite rezervni kotač, vijke pritegnite do, otprilike, 50 posto potrebnog okretnog momenta, 'u križ' (prvi, pa nasuprotni, pa one zakrenute 90 stupnjeva), a kad potpuno spustite kotače s dizalice, do 100 posto. U suprotnom, smanjujete stabilnost auta na dizalici.

10. Ni u kojem slučaju ne podvlačite se pod automobil dok je na dizalici, a kotač skinut!






Gulf

Tembo