26.9.2010. Autor: Željko Marušić

KOJI SU MOTORI ELASTICNIJI, BENZINSKI ILI DIZELSKI

Molim Vas da objasnite pojam elastičnosti motora i koji su motori elastičniji, benzinski ili dizelski?

Molim Vas da objasnite pojam elastičnosti motora i koji su motori elastičniji, benzinski ili dizelski? Hvala, unapred!


A.

 

Pojam elastičnosti motora često se koristi pogrešno, ne samo u običnoj komunikaciji, nego i u 'stručnim' tiskovinama. Benzinski motor je, naime, elastičniji od dizelskog, a ono što mnogi misle da je elastičnost suvremenih turbodizelaša, nije elastičnost, nego velik okretni moment i velika snaga kod niske brzine vrtnje motora. Slikovito kazano, to je kao kad bi za 'kalašnjikov' kazali da je precizan. On je moćan, ali nikako nije precizan te pogađa metu prvenstveno koncentracijom paljbe, a ne preciznošću. Po teoriji, postoje dvije vrste elastičnosti motora.

Prva je elastičnost po momentu: to je kvocijent (omjer) najvećeg okretnog momenta i okretnog momenta kod najveće snage (kad je okretni moment već znatno opao). Druga je elastičnost po brzini vrtnje. To je kvocijent, odnosno oomjer brzina vrtnje motora (okretaja u minuti) kod najveće snage i kod najvećeg okretnog momenta.

I još nešto. Područje s ravno odsječenom krivuljom okretnog momenta (na slici) nije vrlina za vozna svojstva i nije nikakav pokazatelj elastičnosti. To je nužno zlo, kojim se štiti motor od preopterećenja, preko 'waste-gate' ventila. Kad tlak prednabijanja dosegne graničnu vrijednost, dio ispušnih plinova prije turbine odvaja se direktno u ispuh, te bez obzira na povećanje brzine vrtnje, moment više ne raste, nego ostaje ravnomjeran. Kod takvog je motora određivanje elastičnosti neprecizno te je područje ravnomjernog momenta (ravna linija u krivulji) znak neelastičnosti. Suvtemeni turbodizelaši snažno reagiraju na gas od niskih okretaja, ne zbog elastičnosti, nego zbog velikog momenta i velike snage u tom području.

dr. Željko Marušić




Mazda


Gulf

Tembo