9.4.2019. Autor: Željko Marušić

Komentar: Evo zašto je jutrošnji razmjerno benigni sudar automobila i tramvaja u Zagrebu završio tragično:

Kia Pride, uz Fiat Uno, najpoznatiji je 'lijes na kotačima', kakve država davanjima, nažalost, favorizira! U bilo kojem novom autu niže klase, s pet Euro NCAP zvjezdica za sigurnost, vozač bi prošao s lakšim ozljedama ili neozlijeđen...

Dokad ćemo plaćati 'danak u krvi' zbog formalno tehnički ispravnih, a pogibeljno nesigurnih auta na našim cestama, svojevrsnih 'lijesova na kotačima', kakvi su, nažalost, jedini dostupni mnogim našim građanima? 

Tragična nesreća, u kojoj je jutros u 6:05 u Zagrebu, na raskrižju Maksimirske i Svetošimunske, poginuo vozač sredinom 1990-ih vrlo popularnog automobila niže klase (zbog niske cijene, komfora, performansi i pouzdanosti) Kia Pride, nakon razmjerno benignog sudara s tramvajem, trebala bi nas, konačno, privesti pameti. 

Riječ je o korejskoj izvedenici Mazde 121, koja se proizvodila od 1987. do 2000., a 'štancala' za američko tržište (kao najjeftiniji dostupni novi model) kao Ford Festiva. Kod nas je bio popularan i Pride Wagon, bez konkurencije najjeftiniji karavan na tržištu.

Za nižu klasu vrlo prostran, dobrih performansi, korektne potrošnje i visoke pouzdanosti. Bez problema su 'u komadu' prelazili 300.000, znam jednog koji je 'odvrtio' 560.000 km. Ali avaj, 'nemojte ni pomisliti' njime doživjeti sudar. Veliki su izgledi da ga nećete preživjeti! Tipičan je to 'lijes na kotačima', kakav su i Fiat Uno, Suzuki Swift i Renault Clio prve generacije, Citroën Saxo...,  koje još srećemo na cestama, ukratko automobili niže klase iz 1990-ih i 1980-ih.

To je pokazao jutrošnji, razmjerno benigni, sudar tramvaja i autobusa. Nastranu oduzimanje prednosti, što treba temeljitije kontrolirati i kažnjavati, ali da je zlosretni vozač bio u bilo kojem novom automobilu niže klase, s pet Euro NCAP zvjezdica za sigurnost, kakvi su (abecedno i bez premium modela): Ford Fiesta, Honda Jazz, Kia Rio ('praunuk' konkretnog Pridea), Nissan Micra, Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Fabia, Toyota Yaris i Volkswagen Polo, u najgorem bi slučaju bio ozlijeđen. A možda bi prošao i bez ozljeda.

U tome je bit problema. Kad bi se zlosretni vozač mogao vratiti u život i da poželi kupiti novi, sigurni  auto niže klase (B-segmenta), država bi od njega tražila da plati i 'boga i vraga', četiri razine poreza! Na to sam stoput ukazivao (niže). 

Dakle, budući da to ne bi mogao platiti, ponovno bi sjeo u 'lijes na kotačima'. A država je, valjda, zadovoljna (?!), jer oni koju odlučuju ne znaju zbrojiti dva i dva te, s osiguravateljskim kućama i resornim ministarstvima, kojima sigurni automobili izravno i bitno smanjuju rashode, odmah osmislili sljedeću mjeru.

Za automobile s pet Euro NCAP zvjezdica trošarinu prepoloviti, a ako usto imaju sustave za upozorenje napuštanja trake i autonomno kočenje, ukinuti.

U konkretnom slučaju vozač bi sigurno preživio sudar, možda prošao neozlijeđen, a ako bi imao automobil s autonomnim kočenjem, nesreća se ne bi ni dogodila! Senzorski sustav bi u 'mrtvom kutu' pravodobno uočio nadolazeći tramvaj i automobil bi sam zakočio.

Pametnom dosta!

Slika je ilustracija


PRILOG

Za kupnju novih i sigurnih automobila plaćate 4 slijedna poreza:

1. Porez sadržan u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, poslovanja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), ukupno 10-ak posto.

2. PDV na osnovnu cijenu (25 posto), jedan od najvećih u svijetu.

3. Posebni porez na motorna vozila (PPMV), odnosno 'trošarina', obračunava se temeljem preporučene cijene i emisije CO2. Iznosi 5 do 20 posto.

4. Poseban godišnji porez na automobile do 10 godina starosti (200 do 1500 kn), najviši za najmlađe i najsigurnije!

Izgleda da ni to nije bilo dovoljno, pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 






BMW banner