8.3.2019. Autor: Željko Marušić

Komentar jučerašnje prometne nesreće u zagrebačkoj Dubravi: Sreća je zaslužna što nije bilo poginulih!

Uzrok je u oduzimanju prednosti ili prolasku kroz crveno svjetlo te prebrzoj vožnji, a krivnja je i na policiji, koja loše nadzire prometnicu gdje vozači često divljaju. Stoga po stoti put treba zavapiti: radarske kamere na opasnim raskrižjima i dionicama nacionalni su prioritet!

Svjedok: 'BMW je sigurno jurio više od 180 na sat', objavili su news-portali o nesreći u kojoj je jučer oko 12:45, u zagrebačkoj Dubravi, sportski BMW M3, jureći Avenijom Dubrava iz smjera okretišta tramvaja u Dubravi prema Dupcu, udario u Audi R8 Spyder, pri njegovom skretanju iz Avenije Dubrava ulijevo u Kapucinsku. 

Krš i lom bili su strašni, u strahu su velike oči, ali brzina BMW-a zasigurno nije bila tolika. No, bila je znatno, možda i dvostruko veća od dopuštene i što ishod nije bio tragičan, zaslužna je sreća. Ne Zakon o sigurnosti prometa na cestama, ne policija, nego puka sreća! 

Da je Audi ušao metar ili dva dublje u skretanje i da se zahuktali BMW u njega zabio bočno, vozaču Audija ne bi bilo spasa. A i sudbina BMW-og vozača bila bi upitna, premda su oba vozila nova, vrlo sigurna, s pet EuroNCAP zvjezdica za sigurnost. Golema kinetička energija vozila u većoj bi se mjeri pretvorila u gužvanje karoserija, uz pogibeljne inercijske sile, a manje u rotacije i kretnje nakon sraza. 

U takvom bi ishodu, zbog siline udarca, možda stradali i pješaci u blizini te je ishod mogao biti i tragičniji nego krajem prošlog kolovoza u Ilici, kad su zbog sumanute vožnje 20-godišnjeg vozača Mercedes-AMG-a poginule dvije osobe. Sreća!  

Koliko god nekome zvučalo čudno, prevelika, možda i obijesna brzina, ovdje je bila tek sekundarni čimbenik. Primarno treba utvrditi je li vozač Audija oduzeo prednost vozaču BMW-a ili je vozač BMW-a protutnjao kroz crveno svjetlo na semaforu. 

Sve se dogodilo u trenu i zbog pretrpljenog šoka svjedoci će teško moći odvrtjeti film i sa sigurnošću potvrditi kojem je vozaču bilo upaljeno crveno, a kojem zeleno svjetlo. A neki će možda i lažno svjedočiti, mijenjati iskaz... 

I tu dolazimo do ključne stvari, na koju ukazujem godinama: na ovakva raskrižja treba postaviti visokorezolucijske kamere s radarskim mjeračima brzine. Ne samo da bismo sada znali tko je prošao kroz koje svjetlo na semaforu i kojom brzinom, nesreća se, vrlo izvjesno, ne bi ni dogodila. 

Vozači bi, u strahu od kažnjavanja, vjerojatno bili pažljiviji, poštivali prometne propise. A pravni bi postupci bili brži, jednostavniji i jeftiniji. Snimka 'govori' više od tisuća riječi i nema prostora za manipulacije...

Kad bismo imali radarske kamere na svim opasnim gradskim raskrižjima, uz pravednije i učinkovitije pravosuđe (to je poseban prioritet!), malo bi se tko usudio drastično kršiti brzinsko ograničenje i prolaziti kroz crveno svjetlo. Pogotovo ne bi se moglo hvaliti snimkama divljačke noćne jurnjave brzinom čak 234 km/h, uz uzastopne prolaske kroz crvena svjetla! 

Radarske kamere na raskrižjima bitno bi povećale sigurnost te olakšale očevide prometnih nesreća i 'prometnu forenziku' u ovakvim delikatnim situacijama. Usto, smanjile bi rizike općeg kriminala i terorizma te bi olakšale posao policiji i uvelike je rasteretili. 

Nije primarni cilj utvrđivanje krivnje i kažnjavanje, primarno je discipliniranje vozača, motiviranje na vožnju po propisu! A to je najbolje ako shvate da je sve drugo, u najmanju ruku, neisplativo. Svaka čast oštrijim kaznama za najteže prekršaje, što sam također zagovarao godinama, no mnogo je važnija izvjesnost kažnjavanja, kao najučinkovitija preventiva. 

Dakle, postavljanje radarskih kamera na svim opasnim raskrižjima i dionicama, te autocestama, gdje su višestruko učinkovitije i korisnije od presretača, nacionalni je prioritet. 

Ali, ova nesreća, pogotovo uz objavljenu snimku nevjerojatne noćne jurnjave i serijske prolaske kroz crveno svjetlo, pokazuju da je policija zakazala. Dok je često viđamo na prometno benignim lokacijama, u okolnostima bez veće ugroze sigurnosti, ali gdje se lako naplaćuju kazne, činjenica je da loše nadziru Aveniju Dubrava! 

A na toj prometnici, to će vam potvrditi svi koji iole poznaju prilike na zagrebačkom asfaltu, razmjerno ima najviše jurnjave, prolazaka kroz crveno svjetlo, obijesne vožnje...

Slika je ilustracija





BMW banner