19.3.2019. Autor: Željko Marušić

Komentar stravične prometne nesreće kod Nove Gradiške

Neodgovorni je vozač brzim, a nestabilnim transporterom vozio neprilagođeno skliskom i rubno neuređenom cestom, čiji su odvodni kanali, ispresijecani pogibeljnim betonskim prijelazima i mostićima, 'rak rana' hrvatskog prometa

• Kad je već vozač, neodgovorno vozeći gospodarsko vozilo skliskim cestom, inicirao njegovo izlijetanje s prometnice, čemu je kumovala i neuređena, pogrešno nagnuta rubna asfaltna zona, nastao je užas!

• Težak je ishod pogoršala neodgovornost vozača i suvozačice, koji nisu bili vezani sigurnosnim pojasom, što naglašava potrebu intenziviranja policijskih kontrola i povećanja kazne za takav (učestao) prekršaj.

• Hrvatska će se približiti prosjeku cestovne sigurnosti Europske unije (sada je, s Rumunjskom i Bugarskom, na začelju) kad se, za ovakve nesreće, osim vozača, kazneno budu procesuirali i odgovorni za teške anomalije i propuste u prometnom sustavu.

• Ako bi netko zapitao: 'Što to znači nula zvjezdica i crna oznaka za sigurnost ceste po EuroRAP-u?', trebalo bi ga odvesti na poprište stravične nesreće kod Nove Gradiške i kazati: 'To je to!'

Stravičnu nesreća, u kojoj je 18. ožujka oko 18 sati, u predgrađu Nove Gradiške, mjestu Kovačevac, transporter Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI nailazeći prebrzo skliskom cestom sletio u odvodni kanal, silovito se zabio u cestovni prijelaz, odbio na kolnik i prevrnuo, pričem su iz njega, nevezani, izletjeli te teško ozlijeđeni 17-godišnja trudnica i 18-godišnji vozač, a trudnici je ugrožen život, izazvana je najčešćim kršenjem prometnih propisa u Hrvatskoj, a posljedice su znatno gore nego što bi trebale biti, zbog dobro poznate, užasne anomalije prometne infrastrukture. 

Zbog toga bi se ubuduće trebala proučavati u autoškolama. Nesreću je izazvao teško neodgovorni vozač, trostruko kršeći temeljni članak zakona o sigurnosti prometa na cestama. 

Naime, prema čl. 51. st. 1.:

Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta te gustoći prometa...

Prvo, nije se prilagodio osobinama i stanju pogibeljno nesigurne ceste. Naime, kakve god loše osobine i stanje ceste bile (sklizak asfalt, negativan bočni nagib, neuređeni rubovi, pogibeljne zone izlijetanja...), vozač je primarno odgovoran i dužan brzinu prilagoditi svim njenim anomalijama i manjkavostima!

Drugo, vozač brzinu nije prilagodio atmosferskim prilikama, koje su bitno pogoršale prianjanje guma na asfalt, što je bio 'okidač' nesreće.

Treće, vozač brzinu nije po prilagodio 'stanju vozila i tereta'. Tko je češće vozio njemačkim Autobahnom, viđao je sandučasti transporter Mercedes-Benz Sprinter (Nomen est omen) kako pretjecajnom trakom praši i brže od 160 km/h. A konkretni, srednje motorizirani model 313 CDI (proizvodio se od 2009. do 2016.), sa 129 turbodizelskih konja i kratkim 6-stupanjskim mjenjačem, u normalnom prometu, bez puno tereta, 'leti'. Semaforskim ubrzanjem ('prva-druga-treća') može pobjeći i 'ozbiljnijim' automobilima.... 

Ali, avaj, ako ga netko neodgovorno provozi stilom dinamičnog automobila, pogotovo ako je neopterećen i s dobrano pohabanim gumama, zbog razmjerno visokog težišta, stražnjeg pogona i premalog opterećenja na stražnjim kotačima, postaje opasno dinamički nestabilan. Nisu tu u Mercedes-Benzu ništa pogriješili, naprosto nije to auto za jurnjavu skliskom cestom, premda mu pogonski sklop to omogućuje. Nije, pak, problem kad na kvalitetnoj autocesti Mercedes-Benz Sprinter, opremljen snažnim kočnicama, pogotovo natovaren, potegne...

Teškom je ishodu kumovala i činjenica da vozač i suvozačica nisu bili vezani sigurnosnim pojasom, što ukazuje da treba intenzivirati policijske kontrole i povećati kaznu za takav (česti) prekršaj.

Sad dolazimo do druge, nacionalno važne razine problema ove nesreće: kad je već vozač, neodgovorno vozeći gospodarsko vozilo skliskim kolnikom, inicirao njegovo izlijetanje, čemu je kumovala i njegova neuređena, pogrešno nagnuta rubna zona, nastao je užas!

Po EuroRAP-u, europskom programu za ocjenu cestovnih sigurnosnih značajki, prometnice bi trebale 'opraštati pogreške vozača'. A ta cesta, ne da ne oprašta pogreške, ona, doslovce, masakrira vozilo, vozača i putnike. 'Cesta koja zove smrt!'

Toliko je nesigurna da bi mogla biti pokazni primjer za objašnjenje što znači 'nula zvjezdica za sigurnost po EuroRAP-u te je označena crnom bojom' (pet zvjezdica zelena, četiri žuta, dvije smeđa, jedna crvena). Dakle, kad bi netko zapitao 'Što to znači nula zvjezdica i crna oznaka za sigurnost ceste po EuroRAP-u?', trebalo bi ga odvesti na poprište stravične nesreće kod Nove Gradiške i samo kazati: 'To je to!'

Naime, izlijetanje u odvodni kanal ne bi trebalo biti ne samo pogibeljno, nego ni posebno opasno, ali kad bilo koje vozilo, pogotovo manje čvrste strukture ili na dva kotača naleti na poprečni potporni zid prilaza preko kanala ili armirano-betonski mostić, svako izlijetanje postaje pogibeljno. 

Iz toga se izvlači niz propusta cestovne infrastrukture i onih koji su za nju odgovorni. Prvo, nezaštićenih betonskih prilaza i mostića ne mi smjelo biti, drugo, ako postoje, treba postaviti zaštitnu ogradu i treća, ako ne postoji ni jedno ni drugo, na takvim dionicama treba postaviti vibracijske trake (upozoravajuće uspornike), a brzinu ograničiti na 30 km/h.

Ova je nesreća razlog i povod da se po stoti put naglasi da se svako ozbiljno ugrožavanje prometne sigurnosti ubuduće treba tretirati kroz kazneni, a ne više prekršajni zakon. I još važnije, u kaznenu odgovornost, uz izravno, treba uključiti i neizravno odgovorne za nastanak i posljedice prometne nesreće. 

Hrvatska će se prosjeku cestovne sigurnosti Europske unije približiti (sada je, s Rumunjskom i Bugarskom, na začelju) kad se, za ovakve nesreće, osim neodgovornih vozača, kazneno budu procesuirali i odgovorni za teške anomalije u prometnom sustavu. 

A jedna od najvećih, po kojima je Hrvatska poznata, su odvodni kanali uzduž cesta, ispresijecani betonskim prijelazima i armirano-betonskim mostićima.

Slika je ilustracija




Mini banner

BMW banner