4.4.2019. Autor: Željko Marušić

Komentar sinoćnje tragične na autocesti A3 kod odmorišta Križ

Autoceste treba premrežiti radarskim kamerama, jer za sprječavanje bjesomučnih jurnjava, od strožih kazni, važnija je izvjesnost kažnjavanja. BMW je jurio krajnje neprilagođenom brzinom, jer je vozač znao da praktički nema rizika da će biti kažnjen

Tragična nesreća u kojoj su sinoć oko 23:30, na autocesti A3 kod odmorišta Križ, nakon izlijetanja, višestrukog prevrtanja i zapaljenja BMW-a slovenskih oznaka poginuli vozač i suvozač iz BiH, u startu ukazuje na dvije stvari. 

Prvo, vozili su bjesomučno brzo, neprilagođeno noćnim uvjetima i skliskoj cesti te drugo, to što su ispali vozila ukazuje da nisu bili vezani! Umetnuli su lažnu utičnicu pojasa ili su ga 'frajerski' vezali iza leđa da upravljački sustav ne tuli. 

Ali, najvažnije, drastično su prekršili Zakon o sigurnosti prometa na cestama čl. 51. st. 1 (brzinu nisu prilagodili noćnim uvjetima) i, vjerojatno, čl. 54.

To otvara poznatu boljku naših autocesta - brzina se praktički ne nadzire, jer HAC-ove kamere u tunelima i na kritičnim dionicama nisu certificirane, a presretači ovakvim vozačima mogu staviti 'soli na rep'. Svaki takav vozač, preko retrovizora lako može uočiti 'sumnjivo' vozilo, odnosno potencijalnog 'presretača'. I onda, koliko ide. 

A svaki BMW Serije 3 može potegnuti 'debelo' iznad 200 km/h. Konkretna dionica i noćni uvjeti, kad se ne mogu očekivati policijski mobilni mjerni uređaji, a kad se juri i na kilometar iza nema nikoga, nema dakle ni presretača, pa gas 'do daske' i koliko ide. Ovo je, nažalost, logičan ishod. 

Još jednom treba zavapiti: čemu presretači, oni također trebaju juriti, u potjerama potencijalno ugrožavaju sebe i druge, jako troše resurse (automobil, gorivo, mazivo, gume...), zagađuju okoliš. Učinkovitost im je, logično mala. 

Dakle, premrežimo autoceste radarskim kamerama, na naplatnim kućicama uvedimo policijske smjene, pa kad takav vozač doe na rampu, sustav bi upalio crveni alarm, policija bi ga maknula sa strane, izlistalo bi mu se možda tri, četiri prekršaja, zbog kojih bi možda, odmah, s lica mjesta, išao zatvor, ili bi trebao platiti sve kazne (progresivno!), a dok ih ne plati, ako nema osiguranja plaćanja, za zalog, ili temeljem brutalnih prekršaja, policija bi zaplijenila auto. 

Za financiranje takve mjere (uključujući policijske smjene) trebale bi biti zainteresirane osiguravateljske kuće (izravno smanjuju rashodi), ministarstvo turizma (sigurnije ceste povećavaju turističku zaradu), ministarstvo zdravstva (smanjuju se troškovi zbrinjavanja i liječenja unesrećenih), a zasigurno možemo računati na znatna sredstva iz EU fondova. 

Dakle, što čekamo, ova tragična nesreća je pouka za to...

Slika je ilustracija





BMW banner