17.7.2019. Autor: Željko Marušić

Korištenje mobitela postaje ozbiljan prometni problem, ovo je rješenje:

Oduzimati mobilne telefone na tri mjeseca, a kaznu povisiti do 3000 kn, za sve sudionike u prometu, od vozača do pješaka, te uvesti elektroničku forenziku korištenja smartphonea u vožnji, u rutinske policijske kontrole...

Korištenje mobilnih telefona sve je ozbiljniji problem u vožnji, a odgovaranje na poruke, surfanje... postaje pogibeljno. Sa sjetom sjećamo se vremena od prije 20-ak godina i prvih uređaja ('ciglica'), kojima se, u vožnji, praktički moglo samo telefonirati. 

Ovo sada postaje pošast, opasnija čak i od alkoholiziranosti u vožnji. I u sumanutom nalijetanju vozača BMW-a na naplatne kućice Sv. Helena, uz drogiranost vozača, izvjesno, utjecaj je imalo i korištenje smartphonea.

Kao i u slučaju korištenja električnih romobila, strelovit napredak suvremenih tehnologija zatekao je zakonodavce. Konkretno, članak 196. stavak 3. postao je anakron:

Vozač vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati mobitel, niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.

Sadašnja je kazna 500 kn, dakle za plaćanje odmah 250 kn, a nakon najavljenih zakonskih izmjena trebala bi biti 1000 kn, dakle 500 kn, ako se plati u kratkom roku.

To je nedostatno, loše iz dva razloga: 

Prvo, ako vozač čita i odgovara na poruke tijekom vožnje, pregledava mailove i odgovara na njih, što je česta praksa, jer je kažnjavanje rijetko, a kazne su male, to je opasnije od pijanstva. Naime, vozač u tim trenucima potpuno gubi nadzor nad vozilom, može naletjeti na pješaka, drugo vozilo (posebnice skuter, bicikl...) sletjeti s ceste, previdjeti važan znak, proći kroz crveno...

Drugo, treba jednako tretirati sve sudionike u prometu, aposebice pješake. Oni ne smiju koristiti mobitel ni kad su na rubniku, a pogotovo kad prelaze pješački prijelaz, čak i kad im je upaljeno zeleno svjetlo.

Naime, kao što se vozača motornog vozila ne može amnestirati odgovornosti i ako pješak pretrčava preko crvenog, preko dvije vozne trake, čak i ako leži na cesti, jer je dužan predvidjeti sve nepovoljne okolnosti, tako je i pješak, kad je na pločniku, pogotovo ako prelazi kolnik, dužan biti usredotočen na prometnu situaciju i zaštititi se u slučaju ugroze.

Zbog toga treba uvesti sljedeće mjere:

1. Za najopasnije korištenje mobitela u prometu (pregledavanje poruka i mailova te odgovaranje na njih...) uvesti zaštitnu mjeru oduzimanje uređaja na tri mjeseca, a kaznu povisiti na 3000 kn. 

2. Na sva raskrižja i opasna mjesta postaviti radarske kamere, koje uz ostale teške prekršaje (prolaske kroz crveno svjetlo, prebrzu vožnju, nepoštivanje pješaka...) bilježe i korištenje mobilnog telefonskog uređaja.

3. Uspostaviti sustav elektroničke forenzike za utvrđivanje nedopuštenog korištenja mobilnog uređaja rijekom vožnje, te osposobiti policiju da u rutinskim kontrolama to može učinkovito provjeravati.

4. Za nedopušteno korištenje mobilnog uređaja treba početi kažnjavati sve sudionike u prometu, uključujući i pješake.