8.2.2019. Autor: Oliver Marić

Legendarni Fiat 500 oduševljava na sajmu dizajna i konceptnih automobila

Na međunarodnom festivalu automobila u Parizu, svoje mjesto pronašao je i simpatični Talijan

Sad već 33. izdanje Međunarodnog festivala automobila, najvećeg događanja automobilskog dizajna i konceptnih automobila u Francuskoj, održano je u Parizu od 31. siječnja do 4. veljače. Marke Fiat i FCA Heritage – odjel grupacije posvećen zaštiti i promicanju povijesnog nasljeđa marki Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth – predstavile su se na prestižnom događanju održanom u Hôtel des Invalides, a opća javnost dobila je priliku neposrednog kontakta s neprikosnovenom svjetskom legendom dizajna: modelom Fiat 500. Osim toga, na pariškom je događanju počasna nagrada, ili „prix d'honneur”, dodijeljena Robertu Giolitu, poznatom svjetskom dizajneru i „ocu” novog modela Fiat 500 iz 2007., koji je direktor tvrtke FCA Heritage od 2015.

Sva su svjetla naravno bila usmjerena na ikonu tvrtke Fiat, zvijezdu ove zapanjujuće izložbe, s povijesnim predstavnicima, novim prototipovima proizvedenim na bazi modela 500 i novim specijalnim serijama. Naravno, zajednički nazivnik svima legendarni je automobil kojeg je dizajnirao Dante Giacosa koji je, tijekom svoje 43-godišnje karijere, izradio velik broj važnih projekata za ovog proizvođača automobila, između ostalog i izvorni model 500 „Topolino” i nakon njega 1957. model Nuova 500.
Među izloženim primjercima posebice se ističu povijesni modeli 500 D (1963.) i Giardiniera Holly (1972.), oba iz privatnih kolekcija, zajedno s novijim konceptnim modelima Trepiùno (2004.) i 500 Coupé Zagato (2011.) te prvim primjerkom novog modela 500 iz 2007., a koji su dio kolekcije tvrtke FCA Heritage. Izložbenim primjercima pridružila se i specijalna serija 500 by Repetto, proizvedena ekskluzivno za francusko tržište.

Povijest ikonskog modela Fiat 500, automobila trajno ugrađenog u kolektivnu svijest, sa statusom koji prelazi daleko preko granica svijeta automobilizma, doista je fascinantna. Model Nuova 500, „izvrstan maleni automobil” i simbol prvog automobila za velike mase, prvi je put plasiran na tržište 4. srpnja 1957. godine u Torinu. Neovisno o malenim dimenzijama automobila, dizajn Dantea Giacosa stvorio je maksimalni prostor u unutrašnjosti i time dovoljno prostora za udobno smještanje četiriju putnika. Sklopivi platneni krov u osnovnoj opremi donio je dašak luksuza na cjenovno pristupačni model, a ujedno smanjio količinu korištenog čelika, materijala koji je u to vrijeme bio iznimno skup ali nužan za proizvodnju vozila.


50 godina nakon rođenja, i ponovno u Torinu, predstavljena je nova generacija modela Fiat 500. Globalni uspjeh bio je neizbježan s prodajom u 100 država diljem svijeta i osvajanjem brojnih nagrada, uključujući onu za automobil godine i nagradu „Compasso d’oro”. Tajna dugovječnosti nesumnjivo se krije i u njegovoj sposobnosti promjene bez narušavanja izvornog identiteta, što je dokazano kroz više od 30 specijalnih serija – utemeljenih na modelima Fiat 500 i Abarth 595 koje su se pojavile u proteklih 11 godina. Sveukupno gledano, od 2007. do danas, proizvedeno je više od 2 milijuna 110 tisuća automobila Fiat 500, što raste na preko 6 milijuna kada se toj brojci pridodaju proizvodne brojke njegova prethodnika koji se proizvodio od 1957. do 1977., što ga čini jednim od najprodavanijih modela marke Fiat svih vremena.”

Konceptni automobil Fiat Trepiuno (2004.)
Stvoren u Dizajnerskom centru tvrtke Fiat, konceptni automobil „Trepiuno” premijerno je predstavljen na Međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 2004. Zahvaljujući obećavajućem prijemu kod publike na temelju tog prototipa izrađen je novi model Fiat 500, prvi put plasiran na tržište 4. srpnja 2007. godine u Torinu, uspješna nova inačica prethodnika koji je bio sinonim masene proivodnje u Italiji uz potpuni redizajn i modernizaciju. Model Trepiuno imao je potpuno jedinstven stilistički i konstrukcijski pristup utemeljen na konceptu „jednostavnog korištenja”: iznimno prostran kokpit bio je posebno siguran i udoban zahvaljujući zaštitnom prstenu koji ga je okruživao i definirao. S karakterističnim zaobljenim modernim linijama i novim tehnologijama i materijalima, ovaj je konceptni automobil u potpunosti odustao od klasičnog rasporeda sjedala 2+2 i primijenio načelo 3+1 kako bi se maksimizirale mogućnosti konfiguracije unutrašnjosti.

Fiat 500 (2007.)

Plasiran na tržište 4. srpnja 2007., model Fiat 500 ubrzo se profilirao kao „novi Fiat”, utjelovljenje izvornog pristupa i s novom filozofijom dizajniranja automobila, točno 50 godina nakon premijernog predstavljanja prvog modela Fiat 500. Njegovi obrisi snažno su utisnuti u kolektivnu svijest diljem Italije i šire s obzirom na to da je njegova povijest neraskidivo povezana s čitavom generacijom strastvenih i entuzijastičnih vlasnika koji su ga etablirali kao uspješan, pouzdan i pristupačan automobil i uzvisili ga do ranga statusnog simbola najboljih godina njihova života, sve zapakirano u zabavan paket koji donosi bezbrižnost i radost. Model 500 povezan je sa sjećanjima na njihovu mladost, podsjeća na sretnu prošlost za koju bi neki od njih, do određene mjere, voljeli da se ponovi. Tijekom stvaranja novog modela Fiat 500, cilj tvrtke Fiat nije bio kopirati postojeći automobil već ga preraditi; novi model 500 označio je početak inovativnog postupka koji jasno pokazuje ambicije marke po pitanju pozicioniranja na tržištu. Uz zadržavanje filozofije prethodnika, Fiat 500 i dalje je uvelike usmjeren na inovacije koje je unio u svoju kategoriju modela po prvi put. Izložen je primjerak 001 prvog izdanja modela 500.

Konceptni automobil Fiat 500 Coupé Zagato (2011.)

Na Međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 2011. predstavljen je konceptni automobil 500 Zagato, 2+2 coupé, proizveden od strane najpoznatijih tvrtki za automobilski dizajn na svijetu u suradnji s Dizajnerskim centrom tvrtke Fiat. Prototip je imao zapanjujuće linije, s doista sportskim i suvremenim dizajnom ali nesumnjivo povezan s tradicionalnim dizajnom modela. Dizajn je inspiriran prototipom koji je izradio Zagato 50-ih godina 20. stoljeća na bazi modela Fiat 500. Premda je u to vrijeme poznati talijanski dizajner u potpunosti redizajnirao stil modela 500, dizajneri aktualnog modela sačuvali su njegove općenite linije, nalik onima modela coupé, ali su ih učinili još upadljivijima: primjerice, dvije izbočine na krovu (Zagatov zaštitni znak) omogućile su održavanje visoke razine udobnosti u unutrašnjosti, a ujedno su smanjile visinu vozila od tla.

Fiat 500 by Repetto (2018.)

Elegancija i udobnost, luksuz i tradicija: Fiat 500 i tvrtka Maison Repetto udružili su snage kako bi stvorili iznimnu specijalnu seriju Fiat 500 by Repetto, plasiranu isključivo na francusko tržište prošle godine koja će zasigurno postati simbol talijanske kreativnosti i koja predstavlja pogled u budućnost. Ključne značajke obuhvaćaju spektakularnu unutrašnjost s prilagođenom bojom karoserije Opéra Bordeaux, elegantne obloge i ukrasne elemente elegantnih linija nalik onima baletnih papučica, luksuznu unutrašnjost koja podsjeća na bezvremenski izgled izvornog modela 500 te sjedala presvučena kožom Potlrona Frau boje duhana. Unutrašnjost boje slonovače savršeno je usklađena s pločom s instrumentima koja je također u crvenoj boji Opéra Bordeaux. Fiat 500 by Repetto savršen je primjer sposobnosti modela 500 da se razvija s vremenom, a opet ostane odan vlastitom i jedinstvenom stilu. Zapravo, automobil se uspješno transformirao i prešao u brojne nove teritorije uključujući tehnologiju, modu, dizajn, luksuzne jahte pa čak i balet, postavljajući si nove ciljeve, neprekidno se obnavljajući, a opet bez da je izgubio svoj status bezvremenske ikone.

Roberto Giolito
Nakon što je diplomirao industrijski dizajn u Rimu 1985. godine počeo je raditi kao samostalni dizajner za razne tvrtke za uređenje doma i dizajn interijera. Dizajnerskom centru tvrtke Fiat pridružio se 1989. radeći na inovativnim električnim prototipovima. Njegov prvi projekt, za koji je dizajnirao unutrašnjost i vanjštinu, bio je Fiat Downtown, predstavljen u potpuno funkcionalnoj inačici na Međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 1993. godine.

Godinu dana nakon toga dizajnirao je još jedan konceptni automobil s nula emisija, Fiat Zic, koji je premijerno predstavljen na švicarskom sajmu 1994. godine. Iste godine počeo je raditi na kompaktnom hatchback konceptnom modelu na kojem je kasnije FIAT utemeljio svoj popularni model sa 6 sjedala Fiat Multipla (dugačak jedva 4 metra) s inovativnim konceptom dva reda s po tri sjedala. 2002. godine Giolito je postao prvi direktor naprednog Dizajnerskog centra grupacije Fiat u kojem se razvijao prvi konceptni automobil inspiriran ikonskim modelom Fiat 500, (Fiat Trepiùno, predstavljen u Ženevi 2004.) kao i brojna druga vozila namijenjena za proizvodnju, uključujući modele Fiat Grande Punto i Fiat Qubo. 2007. godine Giolito je pokrenuo proizvodnju novog modela Fiat 500, koji je osvojio titulu automobila godine, a iste godine imenovan je direktorom dizajna za Fiat i Abarth u Dizajnerskom centru u Torinu. 2008. proglašen je najboljim europskim dizajnerom (Eurostar 2008) prema anketi časopisa Automotive News.

Primio je i nagradu za inovacije u dizajnu od Predsjednika Italije. 2011. godine modelu Fiat 500 dodijeljena je nagrada „Compasso d'Oro” komisije ADI (Talijanska udruga industrijskog dizajna). 2012. godine Giolito postaje dopredsjednik za dizajn marki Fiat Chrysler za regiju EMEA i nadzire čitav proizvodi program novih proizvoda europskih automobilskih marki Fiat Chrysler. 2015. postaje direktor odjela Heritage tvrtke FCA za Italiju i radi s posebno osnovanim timom na usmjeravanju i koordiniranju aktivnosti za zaštitu naslijeđa svih povijesnih automobila grupacije.






BMW banner