10.1.2019. Autor: Željko Marušić

Inovativni automobili (2): francuski Ford Vedette 1948. uveo MacPhersonovu opružnu nogu

Sklop spiralne opruge i teleskopskog amortizera osigurava i bočno vođenje kotača te je posebice prikladan za prednji ovjes, a obavezan je uz prednji pogon, nakon francuske premijere nastao je 'stampedo' ugradnje...

Svaki je automobilski kotač oslonjen na vodeće, elastične i prigušne elemente. Vodeći su elementi ramena i zglobovi, elastični opruge, a prigušni su elementi amortizeri. Od kraja 1948. ti su se elementi počeli objedinjavati  u jedan sklop - nastala je MacPhersonova opružna noga! Najprije treba naglasiti da je točno MacPherson, a ne McPherson, kako mnogi pišu.

Sastoji se od teleskopskog amortizera s nosačem i spiralne opruge obavijene oko amortizera. Ona ujedno služi i kao bočna vodilica kotača, što dodatno poboljšava svojstva ovjesa. Osnovne vrline MacPhersonove opružne noge su jednostavna i jeftina konstrukcija, mali ugradbeni prostor u poprečnom smjeru, zbog čega je posebice pogodan za prednji pogon i općenito prednji ovjes. Pruža dobar spoj svih svojstava

MacPhersonova opružna noge istodobno je dio upravljačkog mehanizma i ovjesa, štedi ugradbeni prostor i masu te je  kao stvorena za koncepciju 'downsizing'

Mana je relativno velik ugradbeni prosto po visini, te stražnji ovjes s MacPhersonovim opružnim nogama smanjuje prtljažnik. Zato se straga podjednako koristi i koncepcija s odvojenim spiralnim oprugama i amortizerima. Poprečna ramena,  jednostruka ili dvostruka, u kombinaciji s opružnom nogom, omogućavaju postizanje optimalne geometrije prednjih kotača i potrebne upravljačke preciznosti.

Više o funkcionira MacPhersonova opružna, pogledajte na prvom i drugom videu.

A sada povijest nastanka:opružnu nogu, koja je potom po njemu i nazvana, projektirao Earle Steele MacPherson (1891. - 1960.), američki strojarski inženjer, koji je nakon rada u Chalmers Motor Company, Liberty Motor car Company i Hupmobile 1934 dolazi u General Motors te 1935 postaje šef razvoja Chevroleta. 

Krajem 1930. , u predvečerje II. svjetskog rata započeo je na projektu jeftinog kompaktnog automobila, modela Chevrolet Cadett, po cijeni manjoj od 1000 dolara. Trebao je to biti američki pandan Volkswagen Bube. No najprije rat, a potom promjena proizvodne filozofije (u prvi plan dolaze skuplji i luksuzniji modeli)..Nakon što je projekt Cadet 1947. ugašen, MacPherson prelazi u Ford i MacPherson se ugrađuje 1948. u francuski Ford Vedette. 

Ford Vedette je predstavljen u listopadu 1948. na salonu u Parizu, pokretao se Fordovim V8 motorima 2.2 i 3.9, a proizvodio se do 1954., kao likuzina. hatchback, karavan i kabriolet

Ford SAF, francuska podružnica Forda, pod različitim je nazivima poslovala od 1916. do 1954., kad prodaje biznis tvrtki Simca. Vedette je ipak bio maloserijski model te se službeno uzimaju Fordovi modeli Zephyr i Consul iz 1950. MacPherson 1962. postaje šef razvoja (glavni inženjer) Ford Motor company i tu funkciju uspješno obavlja do svibnja 1958.

PROČITAJTE I SLJEDEĆI ČLANAK:

Inovativni automobili (1): Renault Fuego GTX 1982. uveo daljinsko otvaranje vrata




Mazda


Gulf

Tembo