2.1.2011. Autor:

MAZDA RX-8, JEDINI SERIJSKI WANKEL AUTOMOBIL VIŠE SE NE PRODAJE U EUROPI

Izgon s tržišta automobila s wankel motorom zbog sve strožih normi o ispušnim plinovima


To je odista jedna jako tužna vijest za ljubitelje rotacijskog motora, odnosno wankel motora. Mazda je krajem 2010. godine obustavila prodaju na njemačkom tržištu automobila Mazda RX-8 koja koristi wankel motor. Razlog tom nepopularnom potezu je ekologija i novi sve oštriji zakoni i norme o ispušnim plinovima (Euro 5), a koje wankel motor na sadašnjem stupnju razvoja ne može ispuniti. Mazda RX-8 je specifičan sportski 2+2 sportski kupe koji ima četvora vrata koja se otvaraju nasuprotno, ali odlazi u povijest i radi društvo ostalim wankel automobilima koje Mazda više ili manje uspješno proizvodi, kao jedini svjetski proizvođač velikoserijskih automobila, još od 1971. godine.


Zadnju verziju Mazde RX-8 pokreće wankel motor najveće snage 231 KS

Dok su u prošlosti i na samim ranim počecima serijske proizvodnje Mazdini wankel motori najveći problem imali s kvalitetnim brtvljenjem, današnju serijsku verziju wankel motora došla je glave visoka potrošnja koja je i pri laganoj vožnji u prosjeku iznosila oko 10 l/100km, a samim time prevelika količina ispušnih plinova koja se ne može u ovom trenutku smanjiti na vrijednosti koje propisuje Euro 5 norma. Mazda je pokušala to ispuniti pa je 2009. godine u automobil Mazda RX-8 ugrađena unaprijeđena verzija wankel motora najveće snage 231 KS, ali to nije pomoglo da se norma ispuni. Od tog trenutka smanjena je proizvodnja tog modela, koji se kupcima isporučivao samo po posebnoj narudžbi, a podsjetimo da se sadašnja Mazda EX-8 počela prodavati 2003. godine u dvije snage – 192 i 231 KS.


Mazda RX-8 specifičan je sportski 2+2 sportski kupe koji ima četvora vrata koja se otvaraju nasuprotno

Mazda ima dugu tradiciju serijske proizvodnje automobila pokretanih wankel motorom. Od početka razvoja wankel motora jedan od najvećih problema bili su ispušni plinovi. U ranim 1970-im Mazdin wankel prvo se iz ekoloških razloga našao na meti na tržištu SAD-a. Otkako je 1961. godine Mazda otkupila pravo na korištenje patenta od marke NSU, japanski proizvođač se velikim entuzijazmom bacio na usavršavanje wankel motora i prvi rezultat svjetlo dana je ugledao 1967. godine u obliku prvog serijskog Mazdinog automobila s wankel motorom koji se zvao Mazda Cosmo Sport, a koji je pokretao wankel motor s dva rotora. Mazda Cosmo Sport predstavljena je tek malo prije od jednako legendarnog wankel automobila NSU Ro 80.


Legendarna Mazda Cosmo Sport iz 1967. godine prvi je automobil s wankel motorom (dva rotora)

Nakon tadašnje velike naftne krize mnogi su vidjeli budućnost wankel motora uglavnom u automobilskom natjecanju. Najveći sportski uspjeh Mazdinog wankel motora je pobjeda na maratonskoj utrci 24 sata Le Mansa iz 1991. godine. Wankel automobil Mazda RX-7 je 1978. godine bio pravi prodajni hit na tržištu SAD-a. Otac i izumitelj principa rada wankel motora je Felix Wankel (1902-1988), a najmoderniju verziju wankel motora razvila je Mazda koja za ovaj motor umjesto riječi wankel puno radije koristi rotacijski motor i nazivaju ga još i Renesis motor. Mazda ipak ne odustaje od wankel motora i u prototipnoj fazi je nova generacija wankel (rotacijskog) motora pod oznakom Renesis-16X.


Mazdin milijunti proizveden automobil s wankel motorom bio je model Mazda RX-7 iz 1978. godine

To je daljnji razvoj wankel motora iz modela RX-8, s velikim modifikacijama koje donose povećanu širinu rotora, smanjena je masa i debljina kućišta u kojem se rotor okreće, te je povećan hod ekscentričnog vratila. Povećan je i obujam komore motora za dodatnih 2x800 ccm (umjesto dosadašnjih 654 ccm). Uvodi se i direktno ubrizgavanje goriva koje osigurava bolje hlađenje i kvalitetnije ubrizgavanje goriva. Renesis-16X wankel motor budućnosti ima kućište izrađeno iz aluminija. Svi ovi zahvati povećavaju termičko iskorištenje motora, a motoru značajno raste raspoloživi okretni moment u cijelom rasponu okretaja. Da to sve nije samo pusto maštanje govori i činjenica da i Audi razmišlja o ugrađivanju wankel motora u svoj model automobila Audi A1 e-tron.

(dvk)


Prva Mazda RX-7 je bila aktivna i na rally natjecanju


Najveći sportski uspjeh Mazdinog wankela je pobjeda na maratonskoj utrci 24 sata Le Mansa iz 1991. godine


Budućnost novog Mazdinog wankel motora – prototip motora oznake 16X koji koristi direktno ubrizgavanje goriva






Gulf

Tembo