5.5.2018. Autor: Željko Marušić

Mercedes-Benz G500 i Mercedes-AMG G 63 prošli vatreno krštenje

Izvrsnim svojstvima oduševili na testu i prestravili konkurenciju, ovo je dosad najbolji spoj luksuza najviše klase, sportskih performansi i nezaustavljivosti u terenskim uvjetima

Među kultnim automobilima u automobilskoj povijesti Mercedes-Benz G-klase zauzima posebno mjesto. Taj robusni terenac, koji uglastom statuom i trokrakom zvijezdom na nosu izaziva strahopoštovanje. G je kratica od Geländewagen, što na njemačkom znači terensko vozilo. Mercedes G elitni je terenac teške kategorije, koji izvrsno odgovara pred najelitnijim hotelom ili kasinom, u najsurovijim terenskim uvjetima je u svom elementu, a s minimalnim preinakama može služiti u vojne svrhe. 

Predstavljen je u veljači 1979., te je do sada prodan u više od 300.000 primjeraka, a nedavno je predstavljen model druge generacije, koji pokazao zbog čega je koncern iz Stuttgarta 'kralj svemira'. Dobro se podsjetiti, od početka, donedavno, riječ je bila o jednom, ali vrijednom modelu, koji se, u kraćoj 3-vratnoj, i dužoj 5-vratnoj verziji proizvodio u dvije serije: 460 (1979. - 1990),) i 463 (1990. - 2018.). Da ne bi bilo zavine, 461 (1992. - 2013) bila je vojna inačica, a 462 posebna verzija ELBO za grčku vojsku.

Serija 463 doživjela je unapređenja 1997, 2005., 2006., 2007., 2008., 2009. i 2012. Niti jedan drugi model dosad nije toliko sustavno i temeljito unaprijeđen kao taj, a vrijeme je konačno došlo za novi model, konačno, druge generacije, koji je prvenstveno trebao značajnije smanjiti masu i smanjiti otpor zraka, ali zadržavanjem prepoznatljive statusne, uglaste forme, koja izaziva strahopoštovanje.


Statusnim, velikim, ali ne prevelikim gabaritima (4825 x 1931 x 1969 mm) i međuosnim razmakom od 2890 mm nova G.klasa kreće biturbo-benzincima 4.0 V8 - G 500 i AMG G 63

Osnovna motorizacija (M 176) iz 3982 ccm razvija 422 KS pri 5250-5500/min, uz najveći okretni moment od 610 Nm pri 2250-4750. A 'top-gun' je tvornički friziranu verziju tog motora, s novom oznakom (M 177) pojačao na 585 KS pri 6000/min i najveći moment od 850 Nm pri 2500-3500/min. Osnovni model G 500, mase 2429 kg i nosivosti 721 kg s 9-stupanjskim automatskim mjenjačem 9G-Tronic stotku lovi za 5,9 s i postiže 210 km/h. Deklarirana je potrošnja, ovisno o gumama i podvozju 11,1 do 11,7 litara. 

Sportski AMG G 63 s 9-stupanjskim automatskim mjenjačem AMG Speedshift TCT 9G (s mogućnošću brzog ručnog šaltanja) do 100 km/h ubrzava za 4,5 s, a najveća je brzina, zbog sigurnosti, limitirana na 220 km/h. Doplatom paketa AMG Drivers Package letvica se diže na 240 km/h. Deklarirana je prosječna potrošnja 13,1 l. 

Bitna novost je u raspodjeli snage sprijeda/straga, koja je dosad bila 50/50, mijenja se na 40/60, a umjesto klasičnog mehaničkog središnjeg razdjelnika snage (diferencijala) ugrađena je lamelna spojka. Time se štedi potrošnja goriva i poboljšavaju performanse u realnim uvjetima. Druga je bitna novost da je prijenosni omjer terenskog reduktora s 2:1 povećan na 2,93:1, što, s jedne strane poboljšava terenske mogućnosti u ekstremnim uvjetima, a s druge, sustav za spuštanje (Hill Descent Control) postao je nepotreban.


Bitno unaprijeđen pogon 4x4 poboljšava i dinamičnost na asfaltu i vozna svojstva u ekstremnim uvjetima. Kombinira se isključivo s 9-stupanjskim automatskim mjenjačem

Već se u prvom stupnju, uz reduktor, može bez gasa toliko kontrolirano i sporo spuštati da kočnica nije potrebna. Prve su testne vožnje pokazale impresivne mogućnosti, već osnovnog G 500, a AMG S 63 je već pravi sportaš. U usporedbi s prethodnikom je upravljiviji, osjećajniji i dinamičniji, a potrošnja od 12-14 litara (AMG litru do dvije više) je za tu klasu, masu i performanse, s biturbo-benzinskim motorom sasvim OK. No, ipak, mnogi zazivaju dizelaše, koji bez obzira na sveopću hajku protiv njih (više politički, nego ekološki uvjetovanu) itekako nisu otpisani. G-klas će ubrzo to potvrditi...