3.5.2017. Autor: Željko Marušić

Mercedes-Benzovi dizelaši (1): Srcem kamiona napravili boom

Automobilska povijest na naftu počela je 1936.: tada ultimativni sedan 260 D, dugačak 439 cm, sa 4-cilindarskim pretkomornim OHV dizelašem 2545 ccm/45 KS postizao je 95 km/h i trošio 9,5 l

Ako dizel, onda Mercedes, ako Mercedes, onda dizel - ta je parola bila aktualna do sredine 70-ih, kad Golfom 1.5 D/1.6 D počinje dizelska invazija na europsko tržište. Dotada su, uz Daimler-Benz, aute s dizelskim motorom nudili još jedino Peugeot (404, 204 i 504) i Morris (Oxford Diesel, kod nas nezamjetan). Dizel je, dakle, značilo Mercedes, a Mercedes bio je 190 D ili 200 D, 'repaš' (W110), odnosno 'Strich Acht', '/8' (W115) - po mnogima najslavniji auto s trokrakom zvijezdom na nosu svih vremena. 

Dizelaši su bili pojam neuništivosti, zbog robusne, a malo opterećene izvedbe (nije bilo turbo nabijanja) i Mercedesove kvalitete. Usto i štedljivosti - trošili su 30-40 posto manje od usporedivih benzinaca. Običnim su smrtnicima bili nedostižni, vozila ih je politička i poslovna elita, taksisti, gastarbajteri i poneki uspješni nogometaš, liječnik ili odvjetnik. Premda prvi auto s dizelskim motorom nije bio Mercedes 260 D iz 1936., nego američki Cummins iz 1930., taj je povijesni model prvi dizelski automobil koji se proizvodio serijski. 

Na salonu u Berlinu predstavljen je kad i Hanomag Rekord Diesel Typ D 19, koji se zbog nužnih dorada mogao kupiti tek 1937., pa se smatra drugim dizelašem u povijesti, iza Mercedes-Benza 260 D. 

Priča o Mercedesovim dizelskim motorima počinje 1922., kad je Benz & Cie (1926. se s Daimler Motoren Gesellschaft spojio u Daimler-Benz) za traktor Benz-Sending S6 napravio 2-cilindarski dizelaš obujma 5726 ccm i snage 25 KS pri 800/min. Sljedeće je godine za kamion Benz 5K3 konstruiran 4-cilindarski 6.2, snage 50 KS pri 1000/min, pokrenuvši revoluciju u gospodarskom prijevozu. 

Potrošnju je, u usporedbi s benzinskim kamionima, smanjio čak 86 posto (sedam puta!). Prvi serijski autobus s dizelskim motorom, nakon nekoliko loših preinaka kamiona, bio je Mercedes-Benz D3 sa 8.6/95 KS. U sva je tri slučaja riječ o prvim dizelašima u takvim vozilima. Razvoj automobila s dizelskim motorom u Daimler-Benzu su pokrenuli 1930., spajanjem modela Mannheim Sedan (W10) i 6-cilindarskog kamionskog 6-cilindraša 3.8 sa 80 KS. 

No, bilo je previše lupanja i vibracija, pa su 'odrezali' dva cilindra i motor se dovoljno umirio za auto. Ugurali su ga u šasiju modela 230 (W21) iz 1933. i - bingo! Dizelaš sa samo 17,7 KS/l vukao je dobro, trošio 9,5 l i oduševio pouzdanošću te je trenutačno postao hit.  Benzinski je Mercedes 200 gutao najmanje 13. Benzin je tada u Njemačkoj stajao 39 pfenninga, dizel 24, a za taksiste samo 19. Uz legendarnu izdržljivost to ga je proslavilo među taksistima. Ostalo je povijest... 

Već prvi dizelaš, OM 138, koji je pored limuzine 260 D pokretao i 1,5 tonski kamion L1500, bio je napredan. Umjesto stojećih ventila, postavljenih prema gore bočno u bloku, imao je viseće, u glavi (OHV). I pet ležajeva radilice i rednu visokotlačnu pumpu, koja je gorivo ubrizgavala tlakom od 600 bara i maksimumom do 800, što je aktualno bilo još pola stoljeća.

Uspjeh je zaustavio rat, a potom... Čitajte sutra.




Mercedes kampanja




Vulkal gume