10.2.2019. Autor: Željko Marušić i Dino Milić-Jakovlić

Na današnji dan, 10. veljače 1989., na salonu u Chicagu predstavljena Mazda MX-5 Miata

30 godina: Kultni japanski roadster na scenu je vratio klasični koncept sportskog roadstera sa stražnjim pogonom, 1990. proizvedeno ih je 95.640, a 2000. upisana u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji sportski model

Šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih su MG MGB, Triumph Spitfire, Fiat 124 Sport Spider i Alfa Romeo Spider bili su svojevrstan 'Labuđi pijev' sportskih automobila s 2 ili 2+2 sjedala.

 Klasični sportski automobili bez krova, s motorom uzdužno sprijeda i motorom straga i dalje su bili omiljena 'igračka' automobilskih fanova, ali njihov je udio na europskom, pa i američkom tržištu pao je na manje od pola posto. 

Nastalo je zatišje..., a onda prije 30 godina, na današnji dan, na autosalonu u Chicagu predstavljena Mazda MX-5. Nije bilo puno filozofije. Klasičan dvosjed s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, sa, za sportske automobile trendovskim farovima na sklapanje. 

Kompaktnih dimenzija (3970 x 1675 x 1235) s razmjerno malim međuosnim razmakom (2270), koji se pokazuje razmjerno velikim prevjesima kotača i osigurava okretnost, dinamičnost. 

U startu je ponuđen s dugohodnim (78 x 83,6), što je Mazdin specijalitet, benzincem obujma 1598 ccm, napredne koncepcije (DOHC, 16V, zupčasti remen, ubrizgavanje) te je pri visokih 6500/min, neobičnih za dugohodnu koncepciju, razvijao 116 KS. 


Visokoturažnost je potvrdio najvećim okretnim momentom od 135 Nm pri 5500. Imao je  katalizator i ispunjavao eko normu Euro 1. Uz masu 955 kg, s 5-stupanjskim mjenjačem i razmjerno kratkim završnim prijenosom bio je dinamičan i poletan. 

Do stotke je ubrzavao za 8,8 s i postizao 195 km/h. I po današnjim je mjerilima to OK. Sve je bilo 'pogođeno, dizajnom, izvedbom, voznim svojstavima, i posebice užitkom vožnje.

Uspjeh se jasno pokazivao već od početka i automobil je vratio na scenu klasični koncept sportskog roadstera sa stražnjim pogonom. Isporuke su počele u rujnu iste godine, a u Europu je model stigao tek 1990. Potražnja je u prvo vrijeme bila tolika da su rabljeni primjerci prodavani po većoj cijeni od novih! 

Rekordne 1990. proizvedeno je čak 95.640 primjeraka, MX-5 je postao svjetski fenomen! U Americi je šifri modela dodano i ime Miata, dok u Japanu, zanimljivo, isprva nije uopće prodavan kao Mazda, nego pod markom Eunos. 


Nakon turbo-uspješnog modela prve generacije (NA), stigao je drugi (NB), koji je na žalost mnogih izgubio farove na sklapanje, a dobio klasične, predstavljen je 1997. na salonu u Tokiju. 

Taj je model 2000. upisana je u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji sportski automobil u povijesti. Model treće generacije (NC) predstavljen je na salonu u Ženevi u ožujku 2005., a posljednji, još uvijek aktualni model četvrte generacije (ND) otkriven je u rujnu 2014.







Vulkal gume

Autowill