15.12.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Na današnji dan, 15. prosinca 1967., srušio se Silver Bridge, lančani mosta preko rijeke Ohio

S 46 poginulih to je najveća tragedija uslijed rušenja mosta u američkoj povijesti. Izazvana je korozijom, zamorom materijala i krtim lomom, samo jedne karike noseće lančane konstrukcije, loše, jer je bila bez redundancije

Kad se spomene pojam 'lančani most' većinom pomislimo na najpoznatiji takav, koji se nalazi u Budimpešti, no zapravo je riječ o danas napuštenom načinu gradnje, koji struka definira kao viseći most koji umjesto ovjesnoga užeta ima lanac sastavljen od plosnatih čeličnih karika, spojenih trnovima. 

Upravo je jedan takav komad popustio tijekom prometne gužve deset dana prije Božića 1967., izazivajući lančanu reakciju koja je dovela do urušavanja čitavog mosta. 

Potvrdila se poznata teza da je lanac čvrst samo onoliko koliko je čvrst najslabija karika. Naknadna su temeljita istraživanja pokazala da je srednjeugljični poboljšan čelik, od kojeg su bile izrađene karike (članci) bio podložan koroziji i krtom lomu. 

To je u uvjetima lošeg održavanja tijekom desetljeća, rijetkih i nestručnih inspekcija, strukture nagrizene dugogodišnjom korozijom, stalnih dinamičkih opterećenja znatno većeg iznosa od projektiranog, čelika koji naglo gubi žilavost pri niskim temperaturama, izazivalo sitne pukotine. 

Na uški karike (članka) br. 330 inicijalna pukotina dosegla je dužinu 3 mm, čime je nastala kritična koncentracije naprezanja u materijalu sklonom krtom lomu, došlo je do krtog loma jedne karike noseće lančane konstrukcije te njenog slijednog (lančanog) urušavanja.

Deseci automobila završili su u mrzloj vodi rijeke Ohio, izazivajući najveću tragediju uslijed rušenja mosta u američkoj povijesti. Poginulo je 46 osoba, od kojih dvije nikada nisu ni pronađene. 

Most je otvoren 1928., spajajući Point Pleasant u Zapadnoj Virginiji s Gallipolisom u Ohiu. U sljedeća četiri desetljeća masa prosječnog američkog automobila se utrostručila, a prometne su gužve postale sve češće, pa bi nerijetko na mostu stajale kolone vozila. 

Bilo je to znatno više od izvorno proračunatih opterećenja, a održavanje i inspekcije noseće konstrukcije mosta bile su površne i nekvalitetne. 

Dvije godine nakon katastrofalnog urušavanja mosta nedaleko je otvoren novi, a dio urušenog starog i danas stoji u rijeci, kao spomen na tragediju.







Mini banner

BMW banner