16.9.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Na današnji dan 16.9.1908. osnovana automobilska korporacija General Motors

Mega-koncern iz Detroita, od 1931. do 2007. najveći proizvođač automobila na svijetu, u prošloj je godini bio peti, sa 6,9 milijuna proizvedenih osobnih i lakih gospodarskih vozila

Prije 110  godine u Flintu, u američkoj je saveznoj državi Michigan, osnovana korporacija koja će od 1931. do 2007. bez prestanka biti svjetski lider u proizvodnji automobila te jedna od najvećih svjetskih tvrtki uopće. Zašto upravo ondje? U Flintu je središte imala korporacija Durant-Dort Carriage Company, tada najveći američki proizvođač kočija za konjsku vuču. 

Njen je osnivač William Durant u kratkom roku postao milijunaš i lider na tržištu kočija, sklopivši pod istom kapom nadzor nad proizvodnjom svih glavnih dijelova i gotovih kočija. Durant je uvidio prednosti novotarije na tržištu, automobila, kupio tvrtku Buick i odlučio učiniti isto što ga je obogatilo ranije: objediniti nekoliko proizvođača automobila i proizvođače većine važnijih komponenti u jednu korporaciju. 

Stoga je upravo Buick bio formalni kupac u akvizicijama učinjenima tijekom sljedeće godine - kupljeni su danas zaboravljeni Cartercar, Elmore, Ewing, Rapid i Reliance, ugledni Oakland iz kojeg će kasnije nastati Pontiac, te Cadillac. Ova je luksuzna marka već bila vrlo etablirana na tržištu i sve do danas ostala je prestižni brend GM-a.

Na taj je način osigurao nižu cijenu proizvodnje, brže rokove isporuke i gotovo potpunu neovisnost o nesigurnim vanjskim dobavljačima. Pored Buicka rani su članovi grupacije bili Oldsmobile, Cadillac, Cartercar, Elmore, Ewing, Oakland, nešto kasnije Chevrolet i ostali. 

Ključni faktor uspjeha bio je izum elektropokretača, kojim je General Motor napravio ogroman tehnološki iskorak u lakoći i udobnosti korištenja automobila. Kasnije su krenule akvizicije i na drugim kontinentima, dodavanja novih, gašenja starih brendova, nekad i vrlo zvučnih poput Oldsmobilea, Saturna, Hummera, Daewooa ili Pontiaca (da se prisjetimo samo recentnijih žrtava), a čuju se najave da bi i dvije europske podružnice, Opel i Vauxhall, mogle nestati s tržišta.

 Pored njih, danas General Motors proizvodi automobile pod brendovima Buick, Chevrolet (Corvette ponegdje guraju kao zaseban brand), Cadillac i Holden, a malo teža vozila kao GMC. Pridodamo li tome i nekoliko joint venturea u istočnoj Aziji dobili smo najvećeg proizvođača na svijetu, koji direktno upošljava više od 200.000 ljudi, a indirektno još tko zna koliko puta toliko. 

No GM je iznimno ranjivi div, pokazalo se već mnogo puta, posebice u novijoj povijesti, lani je, senzacionalno, prodao kultni njemački brend Opel francuskom PSA te je godišnjom proizvodnjom pao na peto mjesto i tko zna što mu nosi budućnost.


GENERAL-MOTORSOVE INOVACIJE

1911. - Charles F. Kettering, s Henry M. Lelandom iz Dayton Engineering Laboratories Company (DELCO), za Cadillac patentirao elektropokretač

1914. - Cadillac uveo prvi masovno proizvođeni V8 automobilski motor na svijetu (koristio je oznaku V-8)

1921. - General motors je patentirao olovni tetraetil, dodatak benzinu za sprječavanje nekontroliranih detonacija, čiju je konačnu strukturu godinu kasnije usavršio američki kemičar dr. Thomas Midgley Jr. (1889. - 1944.)

1937. - Walter E. Jominy (1893-1976) i A.L. Boegehold iz GM-ovog instituta za metalurgiju izmislili su test za ispitivanje prokaljivosti ugljičnog čelika, poznatog kao 'Jominy test', koji je bio prekretnica u čeličnoj industriji

1939. - GM uveo prvi automatski mjenjač GM Hydra-Matic za Oldsmobile Custom 8 Cruiser model '40, koji se, zbog početka II. svjetskog rata masovno počeo proizvoditi 1945.

1962. -  - GM je u Oldsmobile Jetfire, potom i u Chevrolet Corvair Monza Spyder, prvi u benzinski motor ugradio turbopunjač

1967. - 21.  travnja GM je proizveo 100-milijunti automobil, slavljenički model bio je Chevrolet Caprice

1971. - GM-ova podružnica Delco Defence Electronics Division i Boeing konstruirali su Lunar Rover, prvi automobil kojim su astronauti vozili površinom Mjeseca

1972. - GM je u Oldsmobile Tornado i Cadillac Eldorado ugradio prvi elektronički Anti-lock brake system, za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju, ali samo na stražnjim kotačima, koji će 1978. usavršiti Bosch i Mercedes-Benz

1984. - Robert Lee iz GM-ovog razvojnog ureda izmislio permanentni magnet  Fe14Nd2B, koji je unio revoluciju u razvoj automobilskih elektromotora






Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume