17.6.2019. Autor: Željko Marušić i Dino Milić-Jakovlić

17. lipnja 1970. predstavljen Range Rover, predak svih SUV-ova i crossovera

49. rođendan jednog od najinovativnijih automobila u povijesti, koji je spojio sposobnosti terenaca i luksuz limuzina, uveo stalni pogon 4x4 preko središnjeg diferencijala i najavio invaziju SUV-ova i crossovera te se proizvodio do veljače 1996.

Tajkuni, celebrityji, uspješni sportaši, mafijaši... danas se vozikaju gradom u glomaznim luksuzno-sportskim terencima X5, Q7, GLE... Takvo što nije bilo zamislivo do 1970., kad je Range Rover utemeljio klasu, danas zvanu SUV, odnosno trendovski 'crossover' (baš jasne razdjelnice među njima nema), ingeniozno spojivši vrhunske vozne sposobnosti u teškim uvjetima s jednako vrhunskim luksuzom i sposobnošću podizanja društvenog ugleda. 

Ta se koncepcija danas zove SUV. Dakako, današnji duhovni sljedbenici rado su se odrekli Range Roverovih terenskih sposobnosti u zamjenu za još više luksuza i šminke...Range Rover je brend tvrtke Jaguar Land Rover, u vlasništvu indijskog mega-koncerna Tata, koji je 2008. kupio kultne britanske tvrtke, odnosno brendove. Nastao je u sklopu tvrtke Land Rover, a punim nazivom Land Rover Range Rover. Toliko je bio pionirski inovativan i uspješan, da se, u gotovo neizmijenjenoj izvedbi proizvodio do veljače 1996. 

Stoga je model druge generacije, predstavljen 29. rujna 1994. oznaku modela pretvorio u brend, postavši Range Rover 4.6 HSE. Zbog velikog interesa za izvornim modelom, obje su se generacije, paralelno proizvodile sljedeću godinu i pol. 

Temeljna koncepcija, sa 'sandučastom' karoserijom koja je osiguravala izvrsno iskorištenje prostora (aerodinamika tada nije bila prioritet) na odvojenoj nosećoj šasiji s motorom uzdužno sprijeda, 4-stupanjskim mjenjačem i 2-stupanjskim reduktorom (3,32/1,17) te tokom snage simetrično uzdužno straga kardanskim vratilom na diferencijal u stražnjem krutom mostu, i povratno, kardanskim vratilom na diferencijal postavljen asimetrično u prednjem krutom mostu. 

Bitne su razlike što umjesto koncepcije klasičnog terenca, s izvorno pogonom straga i uključivim prednjim, je što je u sredini, umjesto krutog razvodnika snage 50:50 s tarnom spojkom za uključivanje 4x4 imao središnji mehanički diferencijalni prijenosnik (diferencijal). Dotad su automobili imali jedan diferencijal, terenci dva, a Land Rover Range Rover imao ih je tri! Pardon, ovaj, slavljenički model nije uveo tu koncepciju, nego 1966. sportski limuzinski coupe Jensen FF, koji je uveo i mehanički ABS.

Naime, prednji kotači na zavojitoj putanji prelaze duži ili kraći put od stražnjih, ovisno o promjeru zavoja i kutu bočnog klizanja. Zbog toga nužno dolazi do uzdužnog proklizavanja kotača s manjim vertikalnim opterećenje. Na makadamu, pogotovo terenu to nije problem, a osigurava se potrebna trakcija, a na asfaltu to proklizavanje smanjuje stabilnost, povećava mehaničke otpore, opterećenje podvozja i prijenosa, potrošnju i habanje guba. Zbog toga se kod terenaca 4x4 uključivao samo na terenu.

Range Rover je omogućio stalni pogon 4x4, jer je kao 'šminkerski terenac' prvenstveno namijenjen za asfalt. Time se povećava dinamička stabilnost, posebice na skliskom asfaltu. Kako bi osigurao i terenska svojstva klasičnog terenca, koji ima razvod sprijeda/straga stalno mehanički blokiran u omjeru 50/50. Kod Range Rovera to se omogućavalo mehaničkim  zatvaračem, koji se preko ručice uključivao vakuumskim aktuatorom.

Range Rover je 1970 bio predstavnik visoke klase, a gabariti su (4470 x 1778 x 1778 mm) po današnjim mjerilima (osim visine) kao u kompaktnog SUV-a, a međuosni razmak od 2540 mm je danas niža klasa (B-segment). No, sandučasta forma, s dvostruko tanjim bokovima nego sada osigurali su izvrsnu prostranost. Uz aerodinamiku trokrilnog ormara (Cd 0,50). 

Zanimljivo i suprotno današnjim pojmovima luksuza, serijski se proizvodio samo s dvoja vrata. Moguće je bilo, od karoserista naručiti 4-vratnu verziju, koja je 1981. stigla serijski, u produženoj verziji (4648 mm). Specifičnost Range rovera bile su, sprijeda i straga, zavojite opruge, umjesto lisnatih i disk-kočnice umjesto bubnjeva. Imao je 16-colne čelične felge i ojačane radijalne gume 205 x 16.

Postizao je 154 km/h i do stotke ubrzavao za 16,6 s. Nemojmo gledati današnja mjerila, tada je to bilo super, brže i dinamičnije od većine automobila na tržištu. U automobilu stila terenca. Štedljiv, naravno, nije bio. Trebalo je računati od 12 do 15 litara, u oštrijem ritmu i više od 20 litara na 100 km. Kupcima kojima je bio namijenjen potrošnja goriva nije bila prva briga, a pomagao je spremnik obujma 86 litara. Tijekom proizvodnog ciklusa dobio je ojačan 3.5 V8 sa 155, potom 3.9 V8/182 KS i 4.2 V8/200 KS, a  1988. pridružen mu je VM-ov turbodizelaš  2.4/112 KS.

Kad je krajem 1994. uveden model druge generacije, prvi je, tražen od kupaca do veljače 1996. nastavio život kao Range Rover Classic. Luksuz? Prvi Range Rover bio je daleko od današnjeg pojma luksuza, imao je vinilne obloge sjedala, prostirke i prednju armaturu od plastike te je bio predviđen za interno pranje uz pomoć šmrka. 

Nije imao servouređaj volana (!), ni električne podizače stakala, niti klimu... No, i takav bio je 'wow', a ti elementi luksuza, plus koža, drvo... stigli su kasnije. Range Rover je potom postao uzor, pokrenuo najezdu danas favoriziranih modela klase SUV i crossover...






BMW banner