30.4.2019. Autor: Željko Marušić

Na današnji dan, 30. travnja 1948., predstavljen Land Rover, kultni britanski terenac

71 rođendan: na salonu u Amsterdamu otkriven revolucionarni 4x4, na šasiji i podvozju Jeep Willysa i s aluminijskom nadgradnjom imao je bolja svojstva od originala, desetljećima bio je pojam za urbanog terenca ‘zakon’ farmera, policija, vojski...

Nakon 1945. postojao je samo jedan terenac Jeep Willys, proslavljen u II. svjetskom ratu. A na današnji dan, prije točno 71. godinu, na salonu u Amsterdamu, pojavio se Land Rover. I da, mnogi to ne znaju, bio je njegova unaprijeđena izvedenica. 

Dizajner Maurice Wilks, inspiriran američkim Jeepom, zamislio je vozilo slične koncepcije, ali prilagođenije mirnodopskim uvjetima, kako potrebama britanskih farmera, tako i  kolonijama. Koristio je šasiju i integralni pogon od Jeepa, a to je i najvažnije. Za ostalo, trebalo je samo ugraditi motor i izraditi nadgradnju. Iskoristio je provjereni Roverov 4-cilindraš 1.6 s 50 KS, a nadgradnju su napravili od aluminija, koristeći zakovice. 

Bilo je to vrlo napredno, jer se takvom tehnologijom izrađuju zrakoplovi, a u tome je i bila tajna takve odluke. Nakon rata nedostajalo je čelika, a bilo je viška aluminijskih limova i zakovica. Ta je koncepcija omogućavala znatno jeftiniju izvedbu, jer nisu bile potrebne skupe preše te je za male serije, koje su se velikim dijelom izrađivale ručno, to bila bolja opcija.

Prvi je model bio dug 3353, širok 1549 i visok 1632 mm, s međuosnim razmakom 2032 mm, izvorno je prijenos bio na stražnje kotače, a 4x4 se uključivao na terenu, uz mogućnost uključivanja redukcije (2,89). Pogon 4x4 bio je bez središnjeg diferencijala, što je onemogućavalo vožnju na asfaltu (vožnja uz proklizavanje/struganje guma), ali je to istodobno poboljšavalo terenska svojstva. Najveća brzina od 98 km/h bila je za takav terenski sasvim OK (Jeep Willys je mogao potegnuti 85 km/h).


Land Rover je uspio iznad svih očekivanja, jer je zbog manje mase i nižeg težišta (zasluga aluminijske nadgradnje) imao bolja vozna svojstva od slavnog originala. Uskoro su prepoznate njegove vrline u svim uvjetima te ga je 1954. počeo koristiti međunarodni Crveni križ, a dvije godine potom ulazi u standardnu službu britanske vojske.

Aluminijska nadgradnja olakšavala je transport, što je posebice važno u vojne svrhe, a znatno je otpornija na hrđanje. Dorađena, druga serija, predstavljena je 1958., a 1961. počinje serijska proizvodnja. Land Rover 1967. postaje dijelom British Leylanda BL, a 1970. uvodi luksuznu seriju Range Rover. Taj je model označio prekretnicu u poimanju terenskih vozila, jer je po njemu naknadno napravljena čitava serija luksuznih terenaca…

Treća serija Land Rovera, koja se još uvijek često sreće na cestama, predstavljena je 1971, a 1976. proizveden je prvi milijun primjeraka. Četvrta generacija, 90/110/127 predstavljena je 1983., a šest godina kasnije stiže prvi Discovery. S tim je modelom Land Rover ušao u 21. stoljeće, no, već 1980-ih, zahuktala se prodaja kvalitetnih i jeftinih japanskih terenaca te Land Rover počinje poslovati s gubitkom. 

Spas pronalazi 1994., kad ga preuzima BMW. No, nakon što je preuzeo najvažnija iskustva vozila 4x4, koja je iskoristio u modelu X5, bavarski proizvođač, zbog kroničkih gubitaka, prodaje englesku marku Fordu. Američki koncern, koji je i sam u velikim poslovnim problemima, s tom se transakcijom nije usrećio pa je nedavno Land Rover je 2008, prodao indijskom proizvođaču Tata. 

Danas je dio koncerna Jaguar Land Rove, od 2008. u vlasništvu indijskog koncerna Tata.


KRONOLOGIJA

1947. - početak razvoja. Dok je koristio Jeep na svojoj farmi u Angleseyu, Roverov tehnički direktor Maurice Wilks, s bratom Spencerom video je tržišni potencijal izrade terenca na šasiji Jeepa, s motorom Rovera i korištenjem, praktički industrijskog aluminijskog otpada.

1948. - predstavljanje i trenutačni uspjeh na Amsterdam Motor Showu.

1949. - prvi Land Rover eksportiran na američko tržište

1950. - prvi redizajn i unapređenje sustava 4x4

1951. -ugrađen motor s 1997 ccm, 52 i 58 KS

1953. - međuosni razmak povećan na 2183 mm i povećana nosivost

1955. - uvedena duga verzija, međuosnog razmaka 2769 mm s 10 sjedala (2x6 plus 2x2 straga uzdužno)

1956. - uveden Land Rover Diesel, s 2052 ccm i 52 KS

1958. - uvedena druga serija

1959. - proizveden 250.000-ti Land Rover






Mazda


Gulf

Tembo