5.12.2018. Autor: Željko Marušić i Dino Milić-Jakovlić

55 godina: Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1963. - 1977.), to je bilo 'Cuore sportivo'!

Nasljednik jednako slavnog coupea Giulietta Sprint iz 1954. bio je 'auto zvan čežnja', a uspjeh je bildao sve do 1977. na fantastičnom Giugiarovom dizajnu, koncepciji Giulije iz 1962. i izvrsnom motoru 'bialbero', od 1290 ccm/87 KS do 1962 ccm/133 KS

Bila su to vremena kad se Alfa Romeo izgovaralo sa strahopoštovanjem, tek desetak godina nakon što je slavna marka iz Milana trijumfirala na prvom prvenstvu Formule 1. Dobro se, uvijek, podsjetiti da je Giuseppe ‘Nino’ Farina 1950. prvo prvenstvo Formule 1 osvojio za volanom superiornog bolida Alfa Romeo Tipo 159.

Sportsku tehnologiju i slavu uspješno su s pista prebacili na ceste, a 'sjeme uspjeha' zasađeno je 1954., predstavljanjem modela Giulietta (prve generacije), koji se od 1954. do 1965. proizvodio kao limuzina, karavan, spider i 2+2 coupe. Ovaj posljednji prethodnik je spektakularnog coupea čiji 55. rođendan upravo slavimo.

Uspjeh te i kasnijih serija, najuspješnijih tržišnih modela Alfa Romeo, temeljio se na motoru Alfa Romeo Twin Cam, koji je najčešće oslovljavan izvornom talijanskom sintagmom 'bialbero' (dva vratila). Bio je podjednako uzbudljiv performansama i zvukom...

'Tehnološki biser', koncepcijski desetljećima ispred konkurencije, uveden je 1954. s 1290 ccm. Sljedećih je godina dobio ekstenzije s 1570, 1779 i 1962 ccm, a u drugom dijelu vijeka (proizvodio se do 1994.) 1357, 1749 i 1773 ccm. Koristio je 'izbrušenu' naprednu tehnologiju, koju je Alfa Romeo za utrke razvio još početkom 1930-ih. 

Klasična koncepcija s motorom uzdužno sprijeda, u nastavku 5-stupanjskim šaltungom i pogonom straga preko diferencijala u unaprijeđenom (vođenom) krutom mostu bila je tada 'zakon' za sportske automobile 

Bitne značajke:

- aluminijski blok s 'mokrim' košuljicama od sivog lijeva

- aluminijsku glavu s hemisferičnim komorama za izgaranje

- radilicu od kovanog čelika uležištenu u pet temeljnih ležajeva

- dva bregasta vratila pokretana s dva slijedna 'duplex'lanca, preko središnjeg lančaničkog reduktora, u svrhu smanjenja veličine lančanika na bregastim vratilima, time i visine motora

- izravni čašasti podizači ventila

- usisni i ispušni ventili pod kutem od 80⁰, u hemisferičnoj komori, omogućili su povećanje njihovog promjera i bržu izmjenu radnog medija

- aluminijsko uljno korito s ravnim i narebrenim dnom poboljšalo je hlađenje ulja i povećalo udaljenosti od tla

'Bialbero' je, u Giulietti, startao 1954. s 1290 ccm i 53 KS, pa povišenjem stupnja kompresije sa 7,5 na 8,5 i dvogrlim rasplinjačem pojačan na 62, 65, 74 i 80 KS, potom 1957. povišenjem stupnja kompresije na 9,1 i s dva dvogrla rasplinjača na 89 KS pri 6500/min (Giulietta Sprint Veloce), a 1957., povišenjem stupnja kompresije na 9,7, tvornički je tuniran na 100 KS pri 6500/min (Giulietta Sprint Speciale).

Uvod u uspjeh ovog modela, godinu prije, bila je prezentacija modela Giulia. Iz klasične sportske limuzine nastao je prekrasan, nevjerojatno skladan coupe, interne oznake 'Tipo 105. 'Skrojio' ga je 25-godišnji Giorgetto Giugiaro, glavni dizajner Bertonea. Već je ranije, na modelima Gordon-Keeble GT, BMW 3200 CS i Alfa Romeo 2000/2600 Sprint, definirao osnovne proporcije, koje će potom dovesti do vrhunca u ovom, kultnom,manjem automobilu. 

Giugiaro je imao iznimno težak zadatak napraviti model koji je u Alfinoj paleti mijenjao voljenu Giuliettu Sprint, remek-djelo Franca Scaglionea. Nasljednik je bio nešto veći i praktičniji, na stražnjim su se sjedalima sada mogli voziti i 'giovanotti' (mlađe, dakle manje odrasle osobe), a ne samo 'bambini' (djeca), no zadržao je, a u mnogo čemu i nadmašio vizualni šarm prethodnika. Touring se pobrinuo za podjednako lijepu, no nažalost kratko proizvođenu 'obiteljsku' inačicu.

Atraktivan coupe dimenzija 4080 x 1580 x 1315 mm imao je razmjerno kratak međuosni razmak od 2350 mm, koji mu je osigurao okretnost. Na 15-colnim 'felgama' bile su 'radijalke' visokog profila i širine 155 mm

Slavni 'bialbero' je iz 1570 ccm razvijao 106 KS pri 6000/mi, što je s pomoću 5-stupanjskog mjenjača osiguravalo tada wow-performanse, ubrzanje do stotke za 10,7 s i najveću brzinu od 180 km/h. Za tu je brzinu zaslužna i, tada, vrlo dobra aerodinamika, manje koeficijentom otpora zraka od 0,42 (u to doba OK), a više malom čeonom površinom. 

Prosječna je potrošnja deklarirana s 11,5 litara. Bila su to vremena..., Alfa je u mirnoj vožnji mogla proći s 10, ali u 'ozbiljnijoj' je vožnji 'gutala' i 14-15. Kad netko danas prigovara što na 10.000 km treba uliti pola litre ulja, kod Alfinih motora, ako se vozila 'muški' normalno je bilo da potroši litru ulja na tisuću kilometar.

Alfa Romeo Giulia Sprint GT je, u sportskim verzijama, 'žario i palio' europskim GT klasama, a u bivšoj državi tim su se modelom proslavili Sead Alihodžić i Drago Regvart. Podsjetnik: Veco Holjevac i Đani Šverko bili su zvijezde u nižim klasama u Fiatima 850 i 1000 Abarth, Jovica Paliković bio je 'kralj' u Renaultu 8 Gordini, a Goran Štrok u BMW-u 2002 Alpina.

Talijanski je coupe bio pojam sportskog modela, ali, Alfisti su tražili više, pa je 1969 stigao 1750 GTV, s 1779 ccm i 113 KS za još ozbiljnije performanse (9 s, 190 km/h), a kako je bilo onih koji su tražili još, 1971. stigao je 2000 GTV s 1962 ccm i 131 KS, za 8,7 s do stotke i 'špicu' od 198 km/h. Bio je to, tada, vihor...

No, već 1965., kako bi ovaj tražen, ali skup model upao u nižu fiskalnu kategoriju, uveden je GT 1300 Junior, koji je bio i tržišno najuspješniji. Od 1965. do 1977. prodano ih je 91.165. I on je imao dovoljno 'špirita', jer je iz 1290 ccm istiskivao 87 KS pri 6000/min. To mu je omogućavalo brzinu od 168 km/h i ubrzanje do stotke za 12,6 s. Po narudžbi, bio je dostupan i sa 103 KS.

O njegovom uspjehu svjedoči činjenica da je, manje uspješan, nasljednik GTV stigao 1972. No, kako su kupci nastavili još žešće tražiti modele GT 1300 Junior i GT 1600 Junior (dva preostala modela), oni su se nastavili proizvoditi do 1977., odnosno 1976.  Uspjehu ovog modela doprinijela je i popularnost njegove verzije Spider.


Dok je većina modela toga doba imala brzinomjer graviran do 140 ili 160, ovome je skala išla do 220, imao je serijski okretomjer do 80 (8000/min), uljni tlakomjer... Uz školjkasta je sjedala sportski dojam pojačavao 'brzi' 5-stupanjski ručni mjenjač


SVI MODELI - proizvodno razdoblje i serije 

Sprint GT (1963. - 1966.) ................. 21.542

Sprint GTC (1964. - 1966.) ...............   1000

Sprint GTV (1965. - 1968.) ............... 14.240

1750 GTV (1968. - 1973.) ................. 44.269

2000 GTV (1971. - 1976.) ................ 37.459

GT 1300 Junior (1965. - 1977.) ....... 91.195

GT 1600 Junior (1972. - 1976.) ....... 14.299

...

Alfa Romeo Giulia Sprint GT - VIDEO 1

Alfa Romeo Giulia Sprint GT - VIDEO 2

Alfa Romeo Giulia Sprint GT - VIDEO 3




Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume

Autowill