9.3.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Na današnji dan, 9. ožujka 1932., predstavljen Ford V8, prvi masovni auto s motorom V8

Model 18 bila je službena oznaka, pod haubu je ugrađen 3.6 V8 sa 65 KS, koji je sljedećih godina bitno pojačan, doradama na rasplinjaču i paljenju

Mnogi danas smatraju da je Ford bio prvi, no model je zapravo predstavljen na 30. rođendan koncepcije. 

Inženjer Léon Marie Joseph Clement Levavasseur, uzbuđen novom tehnologijom, avijacijom, sugerirao je 1902. bogatom vlasniku elektrane u Alžiru Julesu Gastambideu razvoj laganog i snažnog zrakoplovnog motora.

 Gastambide je pristao financirati projekt, a u znak zahvalnosti Levavasseur ga je nazvao po njegovoj kćeri Antoinette. Već krajem iste godine patentirao je prvi uspješni i funkcionalni V8 motor.

Ovaj je pogonski stroj odigrao iznimno značajnu ulogu u ranim danima razvoja avijacije u Europi, a pogonio je i najbrže onovremene glisere. 

Ovaj danas uglavnom zaboravljeni inženjer prvi je razvio i mehanički sustav direktnog ubrizgavanja goriva te kompleksne V16 i V32 motore.

Premda je Antoinette na pariškom salonu 1906. predstavila i vlastiti automobil pogonjen V8 motorom, niti tvrtka, niti Levavasseur, koji će umrijeti u bijedi 1922., nisu bili osobito usmjereni na cestovne aplikacije motora koje su razvijali. 

No drugi su uvidjeli prednosti i počeli ih primjenjivati u automobilima. Darracq je već 1905. oborio svjetski brzinski rekord takvom konfiguracijom motora, a Rolls-Royce i De Dion-Bouton uvrstili su V8 automobile u ponudu. 


Put prema općoj prihvaćenosti ipak se odvijao s druge strane oceana. Cadillac je 1914. predstavio prvi V8 model i osvojio imućniju publiku u Americi, dok će 18 godina kasnije Ford uvesti V8 kao standard i u najmasovnija vozila. 

U SAD-u, ali i Australiji, će ova konfiguracija dominirati sve do naftne krize 1970-ih, dok će u Europi uglavnom biti popularna kod snažnijih i skupljih automobila sa stražnjim pogonom. 

Kako god, V8 je jedna od najuobičajenijih konstrukcija automobilskih motora na svijetu, dok je, paradoksalno, na polju za koje je bila inicijalno namijenjena, u avijaciji, gotovo izumrla.

Ford iz 1932. je ipak najslavniji V8 ikada napravljen. Poznat je jednostavno kao V8 ili V-8, oba načina pisanja su u redu. S gotovo 300.000 prodanih primjeraka u prvoj godini više je nego duplo nadmašio 4-cilindarski Model B i postavio standarde koji će dugo vrijediti u SAD.

 Isprva je 3.6 V8 razvijao 65 KS, što će 1938. porasti na 90. Bio je to treći uzastopni trijumf Forda, nakon modela T i A, te posljednji uspješan model nastao za života Henryja Forda.

Ovaj automobil uživa veliki kult, no najpopularniji je kao osnova za prerade, tako da je danas vrlo teško pronaći Ford iz 1932. koji nije modificiran u 'hot rod' stilu. 

Za razliku od dva prethodna uspješna modela marke, čijih nekoliko primjeraka postoji i na našoj oldtimer sceni, V8 se nije našao na meti onih koji uvoze klasične automobile iz SAD-a.