25.4.2019. Autor: Mihael Miljak

Najbolje staze Formule 1 kojih više nema u kalendaru

Na posljednjoj pravoj utrci na Nürburgringu voženoj 1976. austrijski je as, Niki Lauda, umalo izgubio život u gorućem bolidu

Bolidi Formule 1 na Nürburgring posljednji put su se došli utrkivati 2013. Ne čini se dugo tih četiri godine, no fanatici najvažnijeg automobilističkog natjecanja na svijetu istaknuti će da je zapravo posljednja utrka na Nordschleifeu odvožena 1976. 

Dok je krug bio dugačak gotovo 21 km, trebalo je uspješno pobijediti 160 zavoja, a to je bilo teže nego biti F1 prvak. Jackie Stewart dao je Nürburgringu najbolji nadimak - Zeleni pakao. 

Tijekom 1970-ih vozači su sve više počeli progovarati o sigurnosti na stazama tako da je u legendarni Nordschleife doživio redizajn. Nakon devet godina pauze VN Njemačke vratila se 1985. na Nürburgring, ali na stazu GP-Strecke,

 izgrađenu kako bi udovoljila suvremenim standardima sigurnosti. S 20,8 km krug je smanjen na 4,5 km. Bila je prilično blijeda i sterilna, i premda je do danas učinjeno nekoliko preinaka kako bi se na stazu vratio spektakl, GP-Strecke nikad nije, a u ovakvoj konfiguraciji sigurno nikad niti neće, dostigla slavu originala.


Navijači traže repliku

Niki Lauda je rekao da je to najbolja staza na svijetu, za dobar dio Engleza također. Budući da se na Brands Hatchu posljednja utrka vozila 1986., lako je svima nama bilo aktualnom domaćinu VN Velike Britanije Silverstoneu dodijeliti status simbola engleskog automobilizma. 

Brands Hatch imao je neke od najveličanstvenijih zavoja, a posebno je dojmljiv i uzbudljiv bio spuštajući desni zavoj na kraju ciljne ravnine. Međutim, bolidi su postajali sve brži, a sama staza nije pratila taj trend jer se zapravo nije imala niti gdje proširiti. Ima onih koji, pak, zagovaraju da se negdje napravi njena replika...

vozi se već 11 godina

Gotovo da je teško povjerovati da se u Imoli posljednji put vozilo davne 2006.. Autodrom Dina i Enza Ferrarija to nikako ne zaslužuje, a zavoji Tamburello i Rivazza i danas izazivaju trnce kod pravih F1 fanova. 

Usprkos velikoj povijesti i tradiciji, pri spomenu Imole prvo što svakom padne na pamet su tragične pogibije Ayrtona Senne i Rolanda Ratzenbergera. 

Debi u Formuli 1 imala je 1980. u sklopu Velike nagrade Italije, no staza je bila toliko dobra, s raznovrsnim zavojima i briljantnim promjenama u elevaciji, da je iduće godine ostala u kalendaru, ali ne kao VN Italije, nego VN San Marina.


Staza od nacističkih cesta

VN Nizozemske konstruirana je dijelom na opskrbnim cestama, koje su u 2. Svjetskom ratu izgradili nacisti. 

Na Zandvoortu se vozilo od 1952. do 1985., uz koju godinu pauze. Jedanput se VN Nizozemske nije održala jer su vozači štrajkali. Strahovali su za svoju sigurnost, govoreći da je staza preopasna.

Utrka na vulkanu

- Najoriginalnija staza na kojoj se ikad vozilo F1 prvenstvo. Osam kilometara duga i s 48 zavoja nalazila se u podnožju neaktivnog vulkana. 

Bila je uska, no s nekoliko iznimno brzih ravnica te je tražila od vozača vrhunsku vještinu i koncentraciju. Samo četiri utrke odvožene su na toj neobičnoj stazi. 

Malo sporo, malo brzo

Za mehaničare u boksu gradska utrka u Barceloni na brdu Montjuic bila je noćna mora.

 Prvi dio staze je bio prilično spor, a drugi dio vrlo brz, pa je bilo iznimno teško pogoditi s postavkama bolida. Vozilo od 1969. do 1975. kada je bolid Rolfa Stommelena izletio sa staze i usmrtio petero gledatelja.

Na oproštaju 210.000 ljudi

Izuzmemo li Monte Carlo, najbolja ulična utrka bila je svakako ona u Adelaideu. Nemali je broj onih koji su bili iznimno razočarani nakon što je 1996. VN Australije preseljena u Melbourne. 

Mnoge ulične utrke kroz povijest dobivale su mjesto u F1 kalendaru samo zato što su dobro izgledale na TV-u. Adelaide je imao vrhunsku stazu i za razliku od većine uličnih utrka, pretjecanje nikad nije bilo problem. 

Formula 1 tamo se vozila samo 11 godina, no sve do jedne utrke bile su fantastične. I još jedan podatak, na oproštajnoj VN okupilo se čak 210.000 gledatelja. E, to se danas više ponoviti ne može...

Tri ravnice za prste polizati

Reims je možda poznat kao glavni grad francuske regije Champagne, no osim šampanjca prekrasan gradić poznat je i po Formuli 1. 

Ugostio je VN Francuske nekoliko puta između 1950. i 1966. Staza je zanimljivog trokutastog oblika te je sastavljena od triju cesta koje povezuju sela Thillois, Gueux i La Garenne. Posebna atrakcija bile su tri duge ravnice od po 2,2 km. 

Bolidi su na tim mjestima razvijali maksimalne brzine, a pretjecanja su bila više nego spektakularna. Dečki su u bolidima u prosjeku vozili i 200 km/h. Na toj je stazi posljednje automobilističko natjecanje održano 1972. Prije nekoliko godina tribine i boksovi gotovo su se urušili, no dobili su status zaštićenog spomenika te se obnavljaju

Apartheid je ugasio utrku

Formula 1 je, kažu, globalan sport, no utrke se voze na svim kontinentima osim Afrike. I tako već 24 godine. 

Staza Kyalami bila je jedna od najbržih u kalendaru. FIA je dugo odolijevala pritiscima međunarodne zajednice da ukine VN Južne Afrike zbog apartheida, a to se konačno dogodilo 1986. Nakon demokratizacije države, bolidi su se 1992. vratili na Kyalami. 

Međutim, redizajnirana staza više nije nudila uzbuđenja kao ona stara te je nakon 1993. otišla u povijest. Posljednjih se godina najavljivao veliki povratak Formule 1 u Južnu Afriku, no zasad se nikakvi planovi i ideje nisu konkretizirali.  

Otkazana zbog sigurnosti

Formula 1 vozila se i u legendarnom Indianapolisu, no što se Amerikanaca i Formule 1 tiče, Watkins Glen je bio broj 1. 

Oko istoimenog sela vozilo se još tijekom 40-ih, no 1956. konstruirana je prava staza. Pet godina kasnije Watkins Glen je ugostio prvu VN SAD-a. Jim Clark i Graham Hill po triput su bili pobjednici. Priča je završila 1980. jer nije bilo novca za pravu modernizaciju staze, odnosno proširenja zona izlijetanja.

 Vozačima je bila jedna od omiljenijih staza u kalendaru Formule 1, no zbog sigurnosnih razloga više se na njoj nije smjelo voziti. Danas se VN SAD-a održava u Austinu.


DOBRO JE ZNATI:

• 78 ljudi je poginulo na Nürburgringu u povijesti. Tu spadaju vozači, suci, gledatelji... Najsmrtonosnija F1 staza ipak je Imola s 87 mrtvih

• 'Zeleni pakao' Jackie Stewart legendarni Nordschleife nazvao je 'Zelenim paklom' Nadimak koji je i danas ostao

• najkraći Grand Prix u povijesti Formule 1 održan je 1991. u Adelaideu. Zbog jakog nevremena i obilne kiše utrka je prekinuta nakon samo 16 krugova

• Brazilac Ayrton Senna u Imoli je poginuo 1. svibnja 1994., a u kvalifikacijama dan ranije život je izgubio Ratzenberger.

• Lela Lombardi jedina je žena, koja je osvojila bodove u F1. To joj je uspjelo na Montjuicu 1975.

• U niti jednoj drugoj državi Formula 1 nije se vozila na više različitih staza nego u SAD-u. Amerikanci su ih imali čak 10





BMW banner