8.7.2018. Autor: Željko Marušić

Što je to: bokserski motor, adut Porschea i Subarua?

Popularna koncepcija s nasuprotno postavljenim cilindrima osigurava nisko težište i izvrstan balans, ali uz visoke troškove proizvodnje i održavanja

Bokser je koncepcija motora s nasuprotnim cilindrima te klipnjačama na posebnim rukavcima koljenastog vratila. Prvi takav motor konstruirao je 1896. Karl Benz, kod motocikala je prihvaćen odmah, a u automobilima je isprva rjeđe korišten. Kasniju popularnost ta koncepcija duguje ipak, prvenstveno, Volkswagen Bubi, predstavljenoj 1938. 

Iz nje je, nakon II. svjetskog rata, nastala čitava serija modela, uključujući Karman Ghiju, Transporter i Porsche 911 (1963.), sa 6 cilindara. Bokserski motor se u pravilu ugrađuje uzdužno. Nasuprotno postavljeni cilindri osiguravaju najbolje uravnoteženje te nisu potrebni teški protutezi na radilici. 

To olakšava konstrukciju i zbog toga bokserski motor Lycoming pokreće mnoge lake zrakoplove, poput Cessne, Pipera… Citroën je svoj slavni model 2CV (Spaček), koji se proizvodio od 1948. do 1990., opremao dvocilindarskim bokserskim motorom. Po istoj su tehnologiji nastali i Ami 6, 8, Dyana, Mehari i LN, a od 1970. do 1986. 4-cilindarski bokser ugrađivao se u model GS. 

Slavni 4-cilindarski zrakom hlađeni bokserski motor Volkswagen Bube proizvodio se kao 1200/30-34 KS, 1300/40-44 KS, 1500/45 KS i 1600/50 KS

Lancia ga je koristila na Flaviji i Gammi, a Alfa Romeo na modelu Alfasud (1972. - 1984.), sa 4-cilindarskim bokserom hlađenim tekućinom. Slijedili su modeli 33, 145 i 146. Subaru je koncepciju 4-cilindarskog bokserskog motora prvi put upotrijebio u modelu FF-1, koji se proizvodio od 1968. do 1972. Subaru, najpoznatiji proizvođač auta s pogonom 4x4, 2007. je predstavio svoj prvi dizelski motor - 2.0/150 KS, ujedno i prvi dizelaš bokserske izvedbe. 

Te je godine Subaru predstavio slavnog pretka Legacyja - model 4WD Station Wagon, koji je uz 4-cilindarski bokser imao i prvi uključivi 4x4 pogon. Bokserski motor koristio je i Chevrolet Corvair iz 1960., a od 1975. takvu koncepciju koristi i motocikl Honda Gold Wing (od 1988. sa šest cilindara). U motociklističkom sektoru ovu koncepciju najuspješnije i najduže koristi BMW, koji motocikle s dvocilindarskim bokserskim motorom proizvodi od 1923. do danas. 

Glavne vrline su izvrstan balans, nisko težište i mogućnost sniženja haube (što poboljšava aerodinamiku). Mane: kompliciranija izvedba i viša cijena

Važno: ne smije se brkati V motor s kutem 180° (koristio ga je Ferrari) s bokserskim motorom, jer su kod njega nasuprotni cilindri na istom rukavcu te klipovi ne idu jedan prema drugom, nego jedan za drugim. Danas ga zbog skupoće koriste još samo Subaru i Porsche. I ponosni su na njega...





Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume