5.11.2019. Autor: Roberto Baždo

Opet novosti u zakonu, pogledajte obaveznu zimsku opremu u Hrvatskoj i Europi!

Na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga 2019. do 15. travnja 2020. vrijedi poseban zakon za zimske uvjete i opremu, pogledajte...

Zimske radosti samo što nisu stigle. To već standardno znači promjenu guma i još oprezniji način vožnje. Gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a budući da posreduju između automobila i ceste, presudne su za sigurnost. 

Neupitno je trebamo li zamijeniti ljetne gume, zimskima čim počnu zimski uvjeti vožnje, odnosno čim se temperatura zraka spusti ispod +7°C. Tada ljetne gume gube elastičnost kao i svojstva prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena.

Ljetna guma po snijegu gotovo da nema nikakve šanse. Najbitnije, njome se produljuje zaustavni put, što može biti opasno. Kod temperature od -10°C, automobil s ljetnim gumama, pri brzini od 60 km/h zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži.

Kako prenosi HAK.hr, u Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.

Uređeno je to Odlukom o obveznoj zimskoj opremi (NN 145/2013). U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Prema članku 104. novog Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (NN 85/2016) pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevamo:
četiri zimska pneumatika (M+S) ili
četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Zimska oprema za autobuse podrazumijeva:
lanci na pogonskim pneumaticima ili
zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače.

Autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom (na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno) bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom: vozaču prijeti novčana kazna od 700 kuna.

Kako je u drugim europskim zemljama po pitanju zimske opreme?
U mnogim državama Europe zakoni u pogledu zimske opreme vozila vrlo su različiti. U većini država ta je obveza datumski određena, a kod je drugih, obavezna zimska oprema kad su na snazi zimski uvjeti na cestama, odnosno kad je na kolniku snijeg, ugaženi snijeg ili kad je poledica.

U većini europskih država, zimsku opremu čine četiri zimske gume, no u pojedinim državama, kao i u Hrvatskoj pod zimskom opremom dopuštene su četiri ljetne gume, minimalnog utora do 4 mm, s lancima za snijeg u prtljažniku.

izvor: revija HAK





Mazda


Gulf

Tembo