27.5.2018. Autor: Željko Marušić

Ovo su 3 nužne mjere nakon stravične nesreće u Medulinu

Treba uvesti integralni videonadzor prometa i 12 kaznenih bodova za najteže prekršaje te smanjiti apsurdnu policijsku toleranciju mjerenja brzine

Stravična prometna nesreća, u kojoj su jučer u 1:55, u centru Medulina, u Ford Mondeu 2.0 TDCI sa 180 KS, poginuli 47-godišnji vozač i 43-godišnji suvozač, drastično kršeći ograničenje brzine od 30 km/h, nakon proklizavanja, potpunog gubitka kontrole, izlijetanja i bočnog udara u čelični rasvjetni stup ponovno je, jasno, ukazala manjkavost i našeg prometnog sustava.

Tri su temeljna čimbenika prometne sigurnosti: vozač, prometnica i vozilo. Premda ne postoji službena razdioba udjela, naši su prometni stručnjaci dugo (neki još uvijek) zagovarali model 3x33% utjecaja na prometnu sigurnost. Taj neutemeljen stav uzrok je mnogih pogrešnih prometnih rješenja i loših strategija. U javnim i istupima i stručnim tribinama često sam isticao nelogičnost tog omjera, zagovarajući model '85/10/5', temeljem svjetskih istraživanja i hrvatskih posebnosti. 

Naime, dobar vozač, prilagodbom uvjetima, može nadomjesti i natkompenzirati najveće probleme u ostala dva utjecajna čimbenika. Itekako je moguće da spretan vozač poluispravan, pa i neispravan automobil proveze skliskom cestom, čak i uz lošu vidljivost! Obrat, nažalost, kao što je pokazala stravična nesreća u Medulinu, ne vrijedi! 

Ako krajnje neodgovoran, bezobziran, obijestan vozač (a nije bila riječ o mladom, kakvi su skloni iživljavanju) i u najsigurnijem automobilu, kakav je novi Ford Mondeo 2.0 TDCi (testirali smo ga sa 150 KS, a u nesreći je bio isti sa 180 KS!), sumanutom brzinom sjuri kvalitetno napravljenom gradskom prometnicom, s obilježjima pješačke zone i ograničenjem brzine od 30 km/h, tada ni najsigurnije vozilo ni najkvalitetnija prometnica ne mogu spriječiti tragediju. Pomoći može jedino sreća, kao što je bilo u konkretnom slučaju, da ne bude drugih sudionika u prometu, pješaka na nogostupu... Bez tog elementa sreće, tragedija je mogla biti znatno veća.

Dakle, vozač je uvjerljivo najutjecajniji čimbenik sigurnosti (85%), premda ne smiju zavarati znatno manji utjecaji prometnica (10%) i vozila (5%). Riječ je prosjeku za cijeli sustav, a na opasnim dionicama i u starim vozilima, ti negativni utjecaji mogu biti dominantni. Nikakav automobil i nikakva prometnica ne mogu spriječiti tragediju, ako se vozač sumanutom brzinom sjuri prometnicom gdje je ograničenje 30. 

Što može pomoći? Evo recepta:

1. Uvesti integralni videonadzor cestovnog prometa, umrežen u pravosudni sustav, dakle da su snimke s izmjerenom brzinom dokaz na sudu. Višestruko je koristan i u nacionalnom je interesu. Znatno bi se povećala prometna i opća sigurnost te olakšao posao policiji, bilo bi manje noćnih jurnjavi... Bio bi to dodatan plus za turizam, gospodarstvo... 

2. Ukinuti apsurdnu i štetnu policijsku toleranciju mjerenja brzine '10/10', kao da smo u 19. stoljeću (!), dakle 10 km/h do 100 km/h i 10% iznad 100 km/h. Treba uvesti 3/3 - 3 km/h do 100 km/h i 3% iznad 100 km/h. Sada se po važećoj prometnoj praksi u 'Zoni 30' legalno može voziti 33,3 posto brže od dopuštenog! Usto, naše vozače navikavamo na vožnju kakvom se u europskim gradovima, gdje se ne primjenjuje takva apsurdna tolerancija mjerenja brzine, izlažu visokim kaznama!

3. Uvesti kategoriju od 12 kaznenih bodova za najbrutalnije prometne prekršaje, poput vožnje u gradu brzinom dvostruko većom od dopuštene, prolazak kroz crveno svjetlo 3 sekunde i više nakon paljenja, vožnje s više od 1,5 promila alkohola u krvi, vožnje u kontra smjeru, pretjecanja preko dvije pune linije...

Da smo imali takav sustav, krajnje neodgovorni, obijesni vozač možda ne bi više imao vozačku dozvolu i, barem na svoje ime, ne bi smio unajmiti vozilo. Usto bi se, zasigurno, teže odlučio na sumanutu jurnjavu. Možda bi on i suvozač bili živi...

Rent-a-car tvrtkama preporučljivo je uvođenje sustava za praćenje putanje i brzine vozila (preko GPS-a) te radnih karakteristika motora (preko OBD-a), kako bi spriječili divljanja automobilima koje iznajmljuju (zaštitu imovine) i drastično kršenje prometnih propisa.

A oni koji na jesen planiraju 'povoljno' kupiti 'malo rabljeni' auto iz povratne kupnje od 'rent-a-car' tvrtki ('buy-back'), nakon što su 4-5 mjeseci bili u ovakvoj službi, neka dobro promisle koliko se to isplati i sve detaljno pregledaju. Samo jedna divljačka vožnja može pohabati auto više nego pet godina normalne vožnje!