16.2.2012. Autor: Dino Milić-Jakovlić

PEUGEOT 204: GLAVNI JUNAK IZ VREMENA PRIJE GOLFA

Megauspješna limuzina niže srednje klase dugo je bila najprodavaniji auto u Francuskoj

Male obiteljske limuzine nekada su davno, do 1974., kad se pojavio prvi Volkswagen Golfa, bile najprodavaniji i najuobičajeniji automobili u Europi. Danas ih je prekrio zaborav. Jedan od najuspjelijih predstavnika te vrste bio je Peugeot 204, nekoliko godina najprodavaniji automobil u matičnoj Francuskoj, a česta pojava i na prometnicama drugih zemalja, pa i kod nas. U Francuskoj je ovaj automobil, pogotovo u klasičnoj bijeloj boji, bio toliko izražen dio svakodnevice, da je poslužio i kao inspiracija za jednu iznimno zanimljivu SF priču - stanoviti Cousin napisao je 'Odlazak bijelih 204' - naći ćete je u Siriusu br. 51.

U njoj jednog dana s francuskih ulica naprasno nestanu svi bijeli Peugeoti 204, u koje su zapravo bili prerušeni vanzemaljci, koji su tako najlakše prolazili neprimijećeni, a zapravo su špijunirali i proučavali svakodnevni život ljudi na Zemlji. Ne čudi da je Cousin našao inspiraciju u ovom modelu, proizvedeno ih je više od milijun i šesto tisuća i uistinu je velika većina svih koje pamtim s naših cesta bila bijela. U Francuskoj, gdje je isporučeno više od sedamdeset posto svih proizvedenih 204, možda nisu baš iskakali iz paštete, ali jesu iz vrećica s deterdžentom: u kolekciji imam plastični model Peugeota 204 koji je dolazio kao poklon u vrećicama Bonux praška... Bili skriveni vanzemaljci ili ne, uistinu su se pričinjali sveprisutni!


Najprivlačniji je model Peugeota 204 svakako elegantni kabriolet, kojeg ne voze samo 'frizeri', nego i neki ugledni kolekcionari starodobnih automobila

Razlog tolikog uspjeha modela 204 kombinacija je privlačnog dizajna, praktičnosti i napredne tehnologije za svoje vrijeme. Peugeot je bio poznat kao vrlo konzervativan proizvođač, no u ovom se slučaju odlučio na svojevrstan rizik, pa je 1965. pod očitim utjecajem nove struje razmišljanja, koja je dopirala s Otoka nakon uspjeha Minija, predstavio moderan automobil s prednjim pogonom, poprečno postavljenim motorom i prednjim disk kočnicama, svime osim tradicionalnim trovolumenskim oblikom karoserije utirući put kojim će kasnije poći više-manje svi europski obiteljski automobili. Tehnološku je zanimljivost predstavljalo rješenje aluminijskog motora, koji je postavljen iznad mjenjača i diferencijala, što je dodatno oslobodilo prostor u kabini.

Zanimljivo je da tehnološka inovacija u ovom slučaju nije išla na uštrb profitabilnosti, pa je Peugeot tijekom proizvodnog vijeka modela 204 (do 1976.) ne samo skočio s četvrtog na drugo mjesto po broju prodanih automobila u Francuskoj, pretekavši Citroën i Simcu, nego i preuzeo vlasništvo nad oba preskočena konkurenta! Profitabilnosti je doprinosila za današnje pojmove gotovo neshvatljiva jednoobraznost modela, ne samo po pitanju odabira boje: dodatne opreme gotovo da i nije bilo, a u ponudi je bio samo jedan motor, benzinac od 1130 ccm i 53 (kasnije 55 KS). Tek je u zadnje dvije godine proizvodnje ovaj motor zamijenjen modernijim, iste kubikaže, ali mrvicu veće snage, a istovremeno je ponudi dodan i diesel, koji je, istini za volju, još od početaka bio dostupan u dostavnom furgonu, a kasnije i u karavanskoj inačici modela.


Zanimljivost kod nas ne baš poznatog furgona je u tome što je otpočetka nuđen s dieselom, koji je tek pred kraj produkcije ponuđen u limuzini

Osim spomenutih limuzine, karavana i furgona u ponudi su bili i coupe i kabriolet, a svima su zajedničke bile vrlo skladne, čiste Pininfarinine linije. Toliko uspješne da su već 1969. iskorištene za još jedan model, većeg brata 304, koji je kombinirao kabinu modela 204 i restilizirani prednji kraj s većim stražnjim prevjesom i prtljažnikom. Najčešći je bio u, pogađate, bijeloj boji, a imao je i snažniji 1.3-litarski motor. Tradicionalno, kupci Peugeota su stariji, ozbiljniji porodični ljudi koji brinu o svojim automobilima, pa je podosta primjeraka ostalo očuvano u izrazito dobrom stanju, i kod nas. I dan danas nije rijetkost, pogotovo u primorskim krajevima blaže klime, vidjeti poneki 204 ili 304, najčešće s nekim djedicom za upravljačem, u svakodnevnom prometu.

Sportskije inačice (iako nikada nisu dolazile s pojačanim motorima) danas su zanimljivi kolekcionarski automobili vrlo pristupačnih cijena, što je u skladu s onodobnim relacijama. I coupe i kabriolet, iako rađeni na skraćenom podvozju, bili su tek dvadesetak posto skuplji od limuzine. Kabriolete je neko vrijeme pratio glas 'automobila za frizere', a potpun nedostatak trkaćih ambicija i rezultata učinio ih je nezanimljivima sceni koja se bavi utrkama oldtimera, što je pomoglo da cijene ostanu niske. Svaki 204 i 304 danas je simpatičan i rado viđen gost na skupovima starodobnih vozila, a većina primjeraka koji se pojave bijele su boje. Što dokazuje da ipak nisu vanzemaljci i da nisu pobjegli u svemir.

Dino Milić-Jakovlić

JESTE LI ZNALI:
U prvim serijama automobila s poprečno postavljenim motorom konstruktori su muku mučili kako riješiti hlađenje motora. Naime, kod uzdužno postavljenog motora ventilator za hlađenje postavljen je sprijeda ispred motora te se pokreće direktno radilicom, ili remenskim prijenosom (os je zajednička ili su osi paralelne). Tada nije bila poznata koncepcija sa zatvorenim sustavom hlađenja i ventilatorom koji se pokreće elektromotorom (pa se može postaviti bilo gdje), a pali termoprekidačem. Zbog toga je kod Minija, konstruiranog 1959., Alec Issigonis klasičnu koncepciju jednostavno okrenuo za 90 stupnjeva, pa su hladnjak i ventilator bili postavljeni bočno, s lijeve strane prostora za motor. Zrak za hlađenje se usisavao ispod blatobrana i zbog toga je Mini imao problema s hlađenjem motora.

Peugeotovi su stručnjaci u poprečno postavljenom motoru hladnjak stavili, logično, ispred boka motora (iza prednje maske), a iza njega, također logično, ugradili ventilator (kao u svim modernim autima s poprečno ugrađenim motorom). No, vratilo ventilatora je zbog toga bilo okomito na radilicu, pa je remen morao obilaziti oko boka motora (i tako se vraćati). U tu je svrhu alternator motora Peugeota 204 postavljen vertikalno na lijevom boku, a njegova je remenica ujedno služila kao vodilica - da bi remen zaobilazio bok motora. Da bi takav remen, koji je višestruko više ciklički napregnut mogao trajati, Francuzi su osmislili posebnu smjesu neoprenskog elastomera, koji je i u tim nepovoljnim uvjetima imao odgovarajuću trajnost. No, rezervni je bilo dobro imati u prtljažniku.

(žm)




Mercedes kampanja




Vulkal gume