21.1.2011. Autor:

PEUGEOT 504, GALSKI LAV OSVOJIO CRNI KONTINENT

Pinifarinin dizajn, francuskI komfor i njemačka solidnost, zapravo neuništivost...


Zamislite sliku tipičnog afričkog sela, negdje u južnoj Sahari, gdje ulični svirač na izanđaloj gitari mašta kako će postati novi Ali Farka Touré. Ili u vlažnim ravnicama oko velikih jezera, gdje se neki dječačić nemirno prevrće u okapijevski laganom snu, plašeći se povratka gerile koja je poubijala njegovu obitelj. U zakutku svake takve slike, negdje sa strane, parkiran je neki stari, poluraspadnuti ali ipak funkcionalni automobil. Land Rover? Toyota Land Cruiser? Možda, u ekstremnijim uvjetima, no u kladionici bismo naš polog stavili na to da je riječ o nekom Peugeotu. Možda o starom 404, no mnogo vjerojatnije o modelu 504. Ovaj je legendarni model predstavljen publici na pariškom salonu 1968., isprva kao klasična limuzina, no kasnije su uslijedile i druge karoserijske inačice, poput karavana, pick upa, te prekrasnih coupea i kabrioleta koje je, kao i osnovni model, nacrtala majstorska ruka nekog od umjetnika koji su djelovali pod kapom kuće Pininfarina. Iako mehanički prilično konzervativan, sa stražnjim pogonom i bez pomodnih petih vrata, 504 je novinare i publiku oduševio u dostatnoj mjeri da mu dodijele prestižnu titulu europskog automobila godine.


Uništavajte ih koliko hoćete, oni i dalje idu - tipična slika iz Afrike i danas, Peugeot 504 je ondje jedan od najčešćih automobila, neuništiv i praktično velik

Nisam se nažalost nikada dočepao nekog afričkog auto časopisa, pa ne znam je li i ondje na prijelazu tisućljeća vladala pomama za raznoraznim listama i popisima „automobila stoljeća“, no ako jest ne sumnjam da je 504 vrlo visoko na svakoj takvoj listi vezanoj za motorizaciju Afrike. Jer ondje se proizvodio do prije nekoliko godina, u Keniji i Nigeriji. U Keniji ste ga, recimo, 2004. mogli kupiti za samo milijun i 375 tisuća kenijskih šilinga (malo preko dvije tisuće eura) s jednogodišnjom garancijom, besplatnim servisima do 35.000 km ili dvije godine starosti, alarmom i radio kazetofonom. Gotovo jednaku je takvu popularnost Peugeot 504 doživio i u Argentini, gdje je proizvodnja prekinuta nešto ranije, a ovaj automobil nije nimalo nepoznat ni na drugim kontinentima. U Europi je proizvodnja prestala 1983. godine, nakon više od tri milijuna prodanih primjeraka, no još ste vrlo nedavno i kod nas mogli kupiti pick-up izvedenicu, koju je već spomenuta kenijska filijala Peugeota posebno reklamirala, naglašavajući iznimno praktičan detalj: nosivost ovog vozila je, kažu, oko 1300 kg. Uz poznatu Peugeotovu robusnost ne čudi popularnost u zemljama ne baš najkvalitetnijih cesta. U Kini je proizvodnja ovog pick-upa prekinuta tek 2008.


Prekrasni Pininfarinin coupe atraktivan je klasik, dostupan za nevelike novce, ali hrđa je veliki problem i restauracija često nije financijski isplativa

Na starom je pak kontinentu ovaj model bio posebno popularan među taksistima, pogotovo u slabašnoj (53-70 KS), ali ekonomičnoj dizelskoj inačici. Niti benzinci nisu obilovali snagom, koja je i kod najjačih verzija jedva hvatala 170 km/h. Iznimke su, dakako, prekrasan kabriolet i još ljepši coupe, koji su kraće vrijeme bili u ponudi i sa slavnim Douvrin V6 motorom, zajedničkim uratkom Peugeota, Renaulta i Volva koji je sportske potencijale dokazao u automobilima kao što su Alpine i De Lorean. Taksisti su, da im se vratimo, ipak preferirali neku od čak tri karavanske inačice dužeg međuosovinskog razmaka, u ponudi i sa trećim redom sjedala: Familiale, Break i Commerciale. Usprkos toj relativnoj nestašici snage, 504 se pokazao kao vrlo solidan rally automobil, a najveće je uspjehe požnjela coupe verzija u napornim relijima na, trebamo li uopće naglašavati, afričkom kontinentu. U Hrvatskoj se i danas nađe poneki coupe i kabriolet, dok je limuzina i dalje ne posve rijedak prizor na cesti, automobil kakav zbog praktičnosti i upotrebljivosti nekako još ni ne doživljavamo kao oldtimer u punom smislu riječi. Sklonost hrđanju, rak rana ondašnjih automobila već ih je mnogo otjerala sa ceste, a i danas ostaje glavni neprijatelj. Ukoliko kupujete 504, ponajprije obratite pažnju na hrđu: mehanika je robusna i jednostavna, dijelova unutrašnjosti ima, ali zdrava karoserija je conditio sine qua non svakom novom, budućem vlasniku ovog pristalog automobila.

Dino Milić-Jakovlić





Mazda


Gulf

Tembo