18.11.2018. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Povijest bokserskih motora (4/4): Skupi američki promašaji...

Tvrdoglava upornost umalo je upropastila Buick i Chevrolet, no tehnologijom s nasuprotnim položenim cilindrima japanski je Subaru stekao kultni status

Uz sve stereotipe o američkim automobilima (veliki V8 s poliranim kućištem filtera zraka), ipak je ondje postojala značajna tehnološka raznovrsnost. Najveći je pobornik boksera na ranim modelima bio - Henry Ford! 

No, nakon što je uspjeh postigao konvencionalnijim modelom T, odustao je od tog koncepta. I prvi model Buicka imao je bokser, a koristili su ga i Cartercar i neki manji proizvođači.

Preston Tucker je na svom jedinom, revolucionarnom automobilu, 1948. iskoristio Lycomingov helikopterski 6-cilindraš.Chevrolet je 1959. nakratko oživio koncept Corvairom, modelom koji je bio (znatno uvećan) odgovor na uspjeh Volkswagena. 

Premda je zapravo to bio vrlo napredan i zanimljiv model, pokopala ga je sigurnosna kampanja Ralpha Nadera.

Počevši od tvrtke Fée 1905. proizvođači motocikala uzdužno su ugrađivali boksere, uz probleme s hlađenjem i predugim međuosnim razmakom. To je 1916. riješio ABC poprečno postavivši motor, a vrlo brzo će ideju prihvatiti Harley-Davidson i 1923. 

BMW, koji će takvom konceptu ostati vjeran sve do danas.Honda Gold Wing koristi bokser sa 6 (do 1987. 4) cilindra, a BMW 2-cilindraš.

No najuporniji i najprominentniji zagovornik boksera u automobilima neočekivano je postala jedna mala japanska tvrtka. Na mnogo mjesta pronaći ćete donedavno pogrešan podatak kako Subaru proizvodi samo automobile s bokser motorima. 

Uistinu je tako tek od 2012., kada je Toyota nakon povećanja vlasničkog udjela ukinula male Subaruove modele za domaće tržište ili ih rebrendirala kao Daihatsu. 

I kod nas pamtimo 3-cilindarski Justy, dok nam je iz filmova i igara poznat dvotaktni 360. No svi veći modeli ovog kultnog japanskog proizvođača još od 1966. uistinu imaju motore s nasuprotnim cilindrima. 

Dugo poznat po izdržljivim, no dosadnim 4x4 automobilima, Subaru je 1990-ih Imprezom pokorio svijet relija i promijenio imidž. 2007. su predstavili, a godinu potom počeli i proizvoditi prvi i jedini dizelski bokser na svijetu.

Subaru je danas najveći i najprominentniji proizvođač automobila s bokser motorima na svijetu, a zagovornici su spremni prihvatiti manu povećane potrošnje zbog užitka koji pružaju u vožnji. 

Kooperacijama sa Subaruom su se među proizvođače koji nude boksere uvrstili i danas nažalost pokojni Saab (model 9-2x) i vrlo živa Toyota. No GT86 japanskog velikana samo vraća na izvor: bokserom pogonjena Publica im je bila jedan od najpopularnijih modela 1960-ih, a Sports 800 ih je 1965. uveo na tržište sportskih automobila.

PROČITAJTE I SLJEDEĆE ČLANKE:

Bokserski motori - serijal o koncepciji koja je obilježila automobilsku povijest (1/4)

Povijest bokserskih motora (2/3): proslavili ih Volkswagen i Porsche

Povijest bokserskih motora (3/4), Spaček, GS, Alfasud...




Cindrić



Cindrić

Mazda kampanja



Vulkal gume

Autowill